• Berså

Vad säger er läkare efter många misslyckade ivf'er?

Jag och min har gjort många misslyckade ivf'er och frysåterföringar. Det känns hopplöst eftersom läkarna inte är ett dugg villiga att försöka hitta en förklaring till att det inte fungerar.

Jag svarar bra på sprutorna och plockas oftast på många ägg. Toppfina ägg sätts tillbaka och ägg hamnar i frysen. Men det vill sig inte.

Vi har ett barn via ivf (hon är snart fyra år). Dessutom har två av dessa syskonåterföringar lett till plus som har förbytts i blödningar efter bara några dagar.

Läkarnas förklaring är att mina ägg inte är så fina som de ser ut. Gulp! Okej, så kanske det är, men finns det verkligen inget annat att testa oss för?

Vad säger era läkare efter många försök? Snälla, snälla, berätta, jag skulle verkligen behöva något nytt uppslag vid nästa samtal med min läkare. Jag går på CvL i Uppsala.

• Svar på tråden Vad säger er läkare efter många misslyckade ivf'er?
  • Pimpinellan

Jag går också där. De säger inte mycket alls förutom att jag valt fel metod,är gammal (= dåliga ägg) och svårstimulerad. Till slut återstår endast slumpen och den avgör vem som får barn i slutänden. Bergh är nog slumpens förespråkare nr 1 tror jag.
    Men frågar man andra läkare och speciellt utomlands finns det massor man kan testa för. Bl.a högt TSH-ska vara under 2 helst under 1,amh-värdet,tnf-alfavärdet och en massa andra prover. Men de är inte godkända av alla läkare här i Sverige och väldigt omdebatterade.

• Berså

Pimpinellan, stort tack för ditt svar! Jag vet att du är en kämpe, jag har sett ditt namn i olika trådar. Jag skickar dig en styrkekram!

Jag avskyr slumpen. Sedan vill jag gärna tro att det finns någon annan förklaring än slumpen att ta till. Holte talar inte så mycket om slumpen. Han pratar bara om dålig kvalitet på äggen. Hur f-n är det möjligt att den är så himla dålig, när den ser så bra ut på ytan?

Ska man bara nöja sig med deras undflyende svar och luta sig tillbaka och inte göra någonting?

• Pimpinellan

Tack för kramen! Behövs extra mycket nu efter senaste totalmisslyckade IVF:en.
    Jag vägrar också tro ENBART på slumpen för då återstår ju för alla som vill bli gravida att egentligen inte göra _nånting_! Samtidigt som man vet massor som kan förbättra möjligheten att få barn t.e.x sluta röka,inte vara fet,äta bra o.s.v. Men det är ju lite mer speciellt för oss IVF:are. Vi blir ständigt itutade att äggkvaliteten går inte göra nåt åt,men jag undrar jag... Vad är det t.e.x som gör att vissa som försökt väldigt länge blir gravida när de börjar med Apiforce,andra lyckas med IVF när de har "skitägg" som inte borde bli nåt av,en del lyckas efter att ha fått ner TSH m.m saker man kan/inte kan göra.
    Jag nöjer mig inte med halvdana svar utan letar själv efter möjliga lösningar här eller på andra sidor på nätet.

• Berså

Hur upplever du att läkarna på Linné reagerar på det du har fått fram i dina egna "efterforskningar"? Skakar de på huvudet och säger "kliniska studier visar att det inte spelar någon som helst roll..." (det klassiska svaret) eller är de öppna för att prova nya vägar?

Jag fick i alla fall remiss till hysteroskopi (efter nio misslyckanden) men den visade (tyvärr får jag nästan säga) ingenting.

• Pimpinellan

Hmm... jag har inte talat värst mycket alls med läkarna på Linne eftersom jag går på distans och har mest kontakt med läkaren här. Han säger oftast varken bu eller bä,bara att mycket inte går bevisa och att man aldrig säkert kan veta exakt vad som avgör om/när en kvinna blir gravid och verkligen sen FÅR barn. Levaxin fick jag utan krusiduller för det är en sak han själv stenhårt tror på detta med högt TSH och det vet jag CvL inte tror på. Tog även upp detta med larginin och han sa att studien var för liten för att vara statistiskt säker,men han avrådde inte från larginin i vart fall. Får se vad han säger om denna "nya" metod jag kanske ska göra nästa gång. Zink och folsyra för män tror han också på medans vem det nu var på CvL sa att tja,det skadar ju inte...

• Berså

Oj, vad du kan mycket om olika ämnen? Jag måste kolla upp dem allihop!

Vad är det för "ny" metod du ska testa?

• Pimpinellan

TSH bör vara under 2-helst 1-har ingen länk,men läkarna som tror på detta ökar hela tiden.
    Larginin: en aminosyra som i en liten IVF-studie visat sig ge fler och bättre ägg. Finns en tråd här på f.l enkom om det.
    Zink och folsyra ger vetenskapligt bevisat ofta fler och bättre spermier om felet ligger där.
    Metoden är et mellanting mellan långa och korta. Man börjar spraya som vanligt dag 20-21,men slutar när man börjar med sprutorna och de börjar man med lite tidigare än vanligt vid långa metoden.

• Berså

Tack för all info!

Den metoden har jag kört; dvs slutat med sprayen när jag började med sprutorna. Det gav mig flest antal ägg av alla mina omgångar. Jag var förstås livrädd att äggen skulle släppa i förtid men det gjorde de inte.

• Pimpinellan

Jaha,så du har testat? Hur stor blev skillnaden-om du nu vill berätta? Blev alla ägg mogna? Det har varit mitt problem med korta metoden. Sprutade du ungefär lika länge som när du gjorde vanliga långa?

• Berså

Hej Pimpinellan! Jag berättar gärna. Jag har gjort den här varianten (dvs slutat spraya när jag började med sprutorna) två gånger. Första gångens antal ägg minns jag inte, men gång nummer två fick jag ut 30 ägg vilket är mitt "rekord" i antal. Av det blev det tre blastocyster (två till mig - stort och fett minus tyvärr - och en i frysen). Jag tror inte att alla var mogna, men de allra flesta om jag inte minns fel. Dos Menopur 300 IE.

Med korta varianten som jag har kört en gång fick jag endast 7 ägg, varav tre var omogna, och av de fyra som återstod var endast två okej nog att sätta in men ingen var tiopoängare. Dos Menopur 150 IE. (Anledningen till den låga dosen var att det var allra första gången någonsin som jag testade Menopur.) Resultatet var ett stort och fett minus tyvärr.

• Berså

Förlåt, jag glömde din sprutfråga... Ja, om jag minns rätt sprutade jag lika länge som vanligt.

• Monismonis

Till mig som också gått på CVL säger alla tre läkare att jo, det borde gå. Det är lite som att kasta tärning, bla bla bla. Äggen är fina så det BORDE ge resultat så ge inte upp bla bla bla. Som jag skrev tidigare i en annan tråd så blev jag därför lite chockad när jag sedan var på nybesök på Huddinge sjukhus och fick veta att mina chanser efter sååå många försök (2 ET och 3 FET) var nästintill obefintliga. Ingen läkare har någonsin haft något intresse av att utreda vidare vad det kan bero på. Och olika läkare har olika tankar om forskningsresultat. Jag tycker det är lite skrämmande att man kan få så olika svar. Jag har tex endometrios, som man på CVL tycker är irrelevant vid ivf. På Huddinge sa de att det mycket väl kunde leda till ärrbildning i livmodern osv. Ja, jag vet inte. Men ledsamt är det.

• S1R1

Berså och Pimpinellan: jag läser att ni gjort flera försök uan positivt resultat....undrar om ni märkt skillnad på äggens kvalitet beroende på lång eller kort metod???

Själv testade jag korta med Puregon nu 3:e försöket men de ansåg att äggkvalite'n var allt för dålig för att leda till graviditet. De 2 första försöken fick jag dock fina ägg även om bortfallet var ganska stort (1: ggn 14 ägg - 2 8-celliga på dag 3. 2:a ggn 8 ägg och 2 4-celliga på dag 2)

Den klinik jag går på (Landstingsfinansierat) menar att om de nästkommande 2 försöken inte resulterar i ET avråder de till fler försök!!!!???? Ska man verkligen köpa det?

• Pimpinellan

S1R1: har bara fått bra embryokvalitet en gång,då med långa och Menopur 300. Trots ökad dos till max och korta metoden så ingen bättre kvalitet. Mest omogna ägg. Jag är lovad ett försök till,men då måste det gå till ET annars är det stopp...

• Berså

Tack för alla svar!

Monomona: Jag håller med, läkarna snackar ganska mycket, men det är inte mycket konkret som kommer fram. Att Huddinge säger att man efter 2 ET och 3 FET har mycket små chanser tycker jag dock låter märkligt. Det finns ju mängder med exempel här på fl som har lyckats betydligt senare än så. Dessutom låter ju CvL en köpa trepack två gånger i rad (och varför skulle de göra det om de ansåg chanserna så små?).

Så jag tror att du absolut ska fortsätta våga tro att hoppet lever!

S1R1: Jag tycker verkligen att olika metoder ger såväl olika antal som olika kvalitet. Bäst för mig har funkat långa metoden med den varianten att man slutar spraya vid sprutstart. Bäst och bäst förresten, något barn har det inte blivit men till synes bäst kvalitet. Vår dotter kom till med långa med Puregon men det är 4 år sedan.

• Majajo

Hej!
    Har oxå en tjej, blir fem i sommar. Hon kom till på
    första försöket av ett ICSI. Enorm tur förstår man nu.
    Vi har gjort tre ny försök, men inget har fastnat.
    Senast vi var inne så pratade jag med en sköterska om
    akupunktur.Har läst att det ska öka chansen från 20% till 38%.
    Man ska sätta nålarna på insättnings dagen. Men förstås så är
    det här på fösökstadiet. Vi är i Linköping och där gör dem det inte. Man griper alla halmstrån.
    Lycka till!!

Svar på tråden Vad säger er läkare efter många misslyckade ivf'er?