• Anonym (ulla)

Måste en fadder vara döpt?

Är det fortfarande så att personen/personerna som ska vara fadder till ett barn som ska döpas måste vara döpta själva?

Jag har fått för mig att man idag kan välja även de som inte blivit döpta.

Någon som vet?

• Svar på tråden Måste en fadder vara döpt?
  • Cornbread

Jag skulle hålla min kusin på hans dop, men var tvungen att döpa mig före. så det gjorde jag som 17 åring ;)

• lunkentuss

Det senaste jag hörde var att man behöver INTE vara medlem i kyrkan, men man SKA vara döpt.

• MammasälskadeMinna

jag fick inte vara fadder för jag är inte komfirmerad, men jag är döpt... så man måste vara både och

• Anonym (ulla)

ok, tack för era svar!

• HemligeArne

Nej, det behövs inte men beror nog en hel del på vad prästen anser.
    Min sambo är inte döpt men är fadder till sitt syskonbarn.

• HemligeArne

Han är inte medlem i Svenska kyrkan heller.

• Anonym

Man behöver inte vara döpt. Min syster är fadder till vår yngsta son. Det enda är att hon inte fick något fadderbevis utskrivet.

//

• HemligeArne
    Anonym skrev 2009-01-26 13:09:31 följande:
    Man behöver inte vara döpt. Min syster är fadder till vår yngsta son. Det enda är att hon inte fick något fadderbevis utskrivet. //
    Min sambo fick fadderbevis.
  • Bakar

Jag va döpt när jag va liten men inget mer och jag fick va fadder till mitt systerbarn!

• olympia71

mina erfarenheter stämmer med hemligearnes.
    när vi skulle döpa barnen nämndes detta med att faddrarna skulle dela kyrkans värderingar/värdegrunder och att de skulle vara döpta. den ena av faddrarna är inte det. vi valde att inte ta upp det alls med prästen utan bestämde oss för att vi känner att denne fadder har vårt förtroende oavsett och så körde vi på.

• Tessideluxe

Är det viktigt för DIG att personen är döpt?
    Om man döper sitt barn i kyrkan och väljer en fadder så ska ju faddern lära barnet om kristen tro. Det är därför faddern ska vara döpt, för utan det kristna dopet är man ju inte kristen.

Men det är säkert som Anonym säger, att man kan välja en fadder, vilken man vill, men att han/hon inte räknas i kyrkans ögon.

• indraa

Det enda prästen gjorde var att skriva deras namn på fadderbeviset.. inget annat!! frågade inget om d var döpta el konfirmerade..så man ska kunna välja vem som helst :)

• Anonym (ulla)

Anledningen till att jag frågar är att min syster har valt att ta en kusin till fadder och hävdar bestämt att jag inte kan vara fadder eftersom jag inte är döpt.

Jag skulle nog säga att om det handlade om det kristna så har jag större koll på kristendomen än min döpta och konfirmerade kusin som inte är troende. Min syster och hennes man är inte heller troende. Så dom ser inte på fadderskapet som att den personen ska lära barnet heller... Dom döper sin dotter för att få presenter.

Känner mig bara lite förbisedd och bortglömd, som i precis allt annat i livet.

Min son har inte ens fått några presenter för när han döptes (På annan ort, dom var alla bjudna, men ingen från min sida kom "eftersom det inte är så viktigt med dop då ingen är troende"). Min son döptes eftersom det var viktigt för hans far.

• HemligeArne

TS: Usch, vad taskigt! Men hon kan inte skylla på att du inte är döpt. Det är bara bullshit!
    Tycker att din syster är lite feg som inte vågar säga som det är.

• Anonym

Jag tycker det låter som en dålig ursäkt från din syster sida. För även om det vore så att en odöpt inte kan vara fadder (vilket jag inte är helt säker på), så hade hon ju kunnat göra dig till fadder ändå, utanför den religiösa ceremonin. Du är ju ändå barnets moster och kommer säkert att ha mycket mer kontakt med det än kusinen.

Själv har jag inte döpt något av mina barn, men de har "faddrar" ändå, som vi utsett själva som har lite mer ansvar och kontakt med barnen.

Anonym (ulla) skrev 2009-01-26 13:18:54 följande:

Anledningen till att jag frågar är att min syster har valt att ta en kusin till fadder och hävdar bestämt att jag inte kan vara fadder eftersom jag inte är döpt. Jag skulle nog säga att om det handlade om det kristna så har jag större koll på kristendomen än min döpta och konfirmerade kusin som inte är troende. Min syster och hennes man är inte heller troende. Så dom ser inte på fadderskapet som att den personen ska lära barnet heller... Dom döper sin dotter för att få presenter. Känner mig bara lite förbisedd och bortglömd, som i precis allt annat i livet. Min son har inte ens fått några presenter för när han döptes (På annan ort, dom var alla bjudna, men ingen från min sida kom "eftersom det inte är så viktigt med dop då ingen är troende"). Min son döptes eftersom det var viktigt för hans far.
  • indraa

www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=136530

står att man skall vara döpt, hmm.. konstigt att inte vår präst frågade ngt om faddrarna till mina barn.. den ena faddern e inte döpt tex...dem gör nog lite som d vill...

• Anonym

Mitt barns fadder hade till och med gått ur svenska kyrkan men det var inget problem för honom att bli fadder. Men de kanske inte kollade ordentligt

• vRv

Min minsta sons fadder är muslim och han får inte lov och vara det så man måste vara döpt o kristen, MEN han höll honom ändå och vi säger att han är fadder till Vinzent faktiskt! Fast han fick inget fadderbevis men det är inte alltid det viktigast papper utan personen i sig tycker jag!

Svar på tråden Måste en fadder vara döpt?