• Barn2

Gravid i v.6 och flyga?

Kan man det? Är det inte ngn risk för missfall och sånt? Flygtiden blir ca 2 timmar

P.S. Det är inte jag som är gravid utan min bekant som undrar

Tack på förhand

• Svar på tråden Gravid i v.6 och flyga?
  • stormkatt

Det ska inte vara någon fara, först sista veckorna av graviditeten avråder man från att flyga och vissa flygbolag vill inte ha med höggravida kvinnor, men det beror främst på att de inte vill riskera att behöva förlösa ombord eller nödlanda för att göra det. Hälsa din kompis att hon kan flyga på!!

• enilorac

Har precis läst i faktaböcker och de säger inget om att det ska vara farligt. Bara att man ska försöka att resa sig ibland och inte sitta många timmar i sträck.
    Sent i graviditeten är det ju mer man behöver tänka på, för då har ju flygbolagen olika regler för att man behöver ett ev. läkarintyg mm.

Kram C

• Mamasnest

Jag är i v.21 och kom nyss hem från Skottland ( ca 3 timmars flygtid). För 4 veckor sedan var jag dessutom i Kanada ( 13 timmars flygtid ). Jag blödde jättemycket i början på min graviditet men blev ändå inte avrådd att flyga. Allt har gått bra, igår kändes det dock att jag är gravid när jag flög hem. Det är inte riktigt lika bekvämt längre...
    På en längre flygning rekomenderar jag stödstrumpor, det hade jag när jag flög till Kanada och det var jätteskönt.
    Sitter för tillfället och letar sista minuten resor för slutet av augusti, en resa till hinner jag väl med innan försäkringarana slutar gälla i v.28?!

Lycka till!

• Agapi

Hej!

Det är ingen fara att flyga i v 6, så unna dig/er alla en solsemester medans det fortfarande är tillåtet att flyga.
    Tänker själv ta en solsemester i mitten av september, då kommer jag att vara i v 21

• Knoddas

Jag flög i v 34, det gick alldeles utmärkt. Tidigt i gravididteten är det ingen fara alls, lite senare bör man inte flyga så långt och så bör man ha stödstrumpor. OCH, har man anlag för att lätt få blodpropp så bör man inte flyga alls.

• öresund

Det går jättebra! Kolla flygbolagens hemsidor, de flesta tillåter gravida att flyga långt fram i graviditeten. Det är bara om det finns särskilda skäl till oro, typ att det har varit några komplikationer under graviditeten som BM kan avråda från att flyga. Annars är det hur lugnt som helst!

• Fru Bergman

Bm säger att det är lugnt fram till v. 32. Där efter behöver man läkar utlåtande. Ryanair ska man ha det efter v. 28.

Jag flög första gången i v14 till Sydafrika. Hem därifrån i v.18. I vecka 28 var jag i Tyskland. Och v 33 på shopping resa i London.
    Så länge man mår bra är det ingen fara.

Svar på tråden Gravid i v.6 och flyga?