• Ngaai

Rädd att skaffa barn nr 2?

Jag födde en pojke i vk 31 och han är idag lite över året. Han mår bra nu och utvecklas normalt men detta första år har varit tungt, speciellt tiden på neo och strax efter.

Eftersom jag är 35+ så vill vi inte vänta så länge med att försöka få ett barn till MEN jag är så fruktansvärt rädd att uppleva detta en gång till och då kanske inte ha det otroliga tur vi har haft! Det fanns ingen tydlig orsak att han kom för tidigt och jag har ingen aning om vad jag kan vänta mig nästa gång. Ni andra som har skaffat fler har ni också varit oroliga och hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Rädd att skaffa barn nr 2?
  • knäppisen

OM det skulle hända igen, så är du ju mycket mer förberedd denna gången. Du vet vad som kommer hända, du vet hur litet barnet är, vad det behöver för hjälp, vad som kan inträffa, hur det funkar på en neonatalavdelning osv. Så även om det nu känns jobbigt att uppleva alltihop igen, så är det inte alls säkert att du verkligen känner så om det händer. I alla fall var det så för mig. Jag tyckte allting var mkt lättare andra gången, även fast det blev nästan fem veckor tidigare än första gången, och alltså ett mkt mindre färdigt barn med mer komplikationer och längre tid på sjukhus.

Svar på tråden Rädd att skaffa barn nr 2?