• lillabebben

Ni som ammar, dricker ni kaffe?

Efter att inte ha kunnat dricka kaffe under hela graviditeten så njuter jag nu av att kunna dricka mitt morgonkaffe, och gärna en eftermiddagskopp också. Men efter att ha haft en hyperaktiv liten bebis några kvällar börjar jag fundera på om det är kaffets fel. Hur påverkar det bebisen när man ammar om man dricker kaffe? Bör man kanske låta bli? Jag helammar alltså och då borde väl koffeinet gå ut i bröstmjölken också antar jag. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som ammar, dricker ni kaffe?
  • julmusten

Nu var det ju ett tag sen jag ammade, men typ allt jag at paverkade min dotter!!

Nu sa dricker jag inte kaffe, sa just det var aldrig ett problem for mig, men jag kunde inte dricka Cola eller nan annan coffeindryck, da blev hon helt galen, (plus att hon fick ont i magen av det).

Det ar ju latt att testa om det ar kaffet som gor babisen hyper, skit i kaffet en dag eller tva bara.

• Fr1dlyst

Jag dricker kaffe och det ska inte påverka barnet. Det enda jag har hört är att vissa barn kan få ont i magen om man dricker för mycket..

Hyperaktiv bebis= övertrött?

Axel 080415
  • Bliglin

Jag dricker 1-2 koppar per dag, ibland mer och har aldrig märkt att det påverkar min bebis.

• stinamaräng

Jag drack bara kaffe på morgonen för att undvika sånt.. O gissa om jag njöt av den koppen...

• lillabebben
    Fr1dlyst skrev 2009-01-26 14:57:34 följande:
    Jag dricker kaffe och det ska inte påverka barnet. Det enda jag har hört är att vissa barn kan få ont i magen om man dricker för mycket..Hyperaktiv bebis= övertrött?
    Jo, hon har ju en längre vakenperiod på kvällen så jag gissar också på att hon är övertrött. Vill ju helst inte avstå från mitt kaffe...
  • tossamossa

Jag är en stooor kaffedrickare, och har inte märkt att det påverkar min fyramånaders skrutt... (Helammar)

• vittra

Självklart drack jag kaffe, även som gravid vill jag tillägga. Kaffe är inte skadligt för fostret eller barnet, det kan vara det om man intar stora mängder kaffe om dagen, men det är ju å andra sidan även skadligt för en själv.

• vittra

Kaffet skapar inte en hyperaktiv bebis

• vittra

vittra skrev 2009-01-26 15:09:38 följande:

Självklart drack jag kaffe, även som gravid vill jag tillägga. Kaffe är inte skadligt för fostret eller barnet, det kan vara det om man intar stora mängder kaffe om dagen, men det är ju å andra sidan även skadligt för en själv.
    Dvs, som gravid då. Som ammade finns det ingenting som tyder på att ens stora mängder kaffe skulle påverka barnet.
  • julmusten

Men ar det sa hemskt att inte dricka kaffe pa eftermiddagen i tre dagar bara for att se om det blir nan skillnad???

Det brukar visa sig ratt sa snabbt om de reagerar pa nagot du ater/dricker. Mjolk skall ju i och for sig ta ett tag, men min dotter blev markant battre sa fort jag slutade ata mjokprodukter, sa testa bara i nagra dagar. Da vet du ju hur det star till.

• lillabebben

julmusten skrev 2009-01-26 15:11:00 följande:

Men ar det sa hemskt att inte dricka kaffe pa eftermiddagen i tre dagar bara for att se om det blir nan skillnad???Det brukar visa sig ratt sa snabbt om de reagerar pa nagot du ater/dricker. Mjolk skall ju i och for sig ta ett tag, men min dotter blev markant battre sa fort jag slutade ata mjokprodukter, sa testa bara i nagra dagar. Da vet du ju hur det star till.
    Nej det är inte så hemskt, bara lite Men idag är det för sent, kunde inte motstå en kopp efter lunch. Ska testa ett par dagar och se om det blir någon skillnad. Under graviditeten kunde jag inte dricka kaffe alls för jag mådde så illa och jag saknade det sååååå mycket.
  • Hujeda

Är ett tag sen jag ammade nu, men jag kunde bara dricka koffeinfritt kaffe om lillkillen skulle kunna sova.

• sia

Enligt livsmedelsverket går koffeinet ej över till bröstmjölken så man behöver inte begränsa mängden för den sakens skull. Läs på deras hemsida!

• Marlene

Du kanske ska läsa på lite själv

"Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar."

från livsmedelsverkets rekomendationer för ammande. Att barnet blir mer aktivt behöver ju inte vara synonymt med att det skadar så visst kan kaffe påverka.

sia skrev 2009-01-26 20:48:00 följande:
    Enligt livsmedelsverket går koffeinet ej över till bröstmjölken så man behöver inte begränsa mängden för den sakens skull. Läs på deras hemsida!
Svar på tråden Ni som ammar, dricker ni kaffe?