• vera82

Ett lätt recept på brunsås??

Jag ska göra köttfärslimpa idag och vill ha brunsås till.
    Hur gör jag den enklast? Jag tycker det är svårt att göra på stekskyn för det blir nästan aldrig nån steksky när jag lagar mat av nån konstig anledning och så ligger det ofta lite klumpar runt köttfärslimpan som jag inte vill ha med.
    Hur gör jag en brunsås från grunden?

• Svar på tråden Ett lätt recept på brunsås??
  • levandecharader

2 msk margarin eller smör
    2 msk vetemjöl
    4 dl vätska (steksky, grönsaksspad, vatten)
    1/2 buljongtärning grönsaks- eller köttbuljongtärning
    2-3 msk grädde
    1-2 tsk soja äkta, eller tomatpuré
    salt
    peppar

Låt fettet bli ljusbrunt i en kastrull. Tag den från värmen och rör ner mjölet.

Med kall eller ljum vätska: tillsätt allt på en gång och rör tills det kokar upp.

Med varm vätska: späd lite i taget, rör om och koka upp mellan varje spädning.

Koka såsen 3-5 min. Smaksätt med grädde, soja eller tomatpuré och ev lite salt och nymalen peppar.

• Pappa G

Eller också kör man på
    - Matlagningsgrädde
    - Köttbuljongtärning
    - Soyakulör
    - Maizenaredning

• Cerrgweni

När jag gör brunsås så värmer jag bara mjölk (lite grädde också om man vill)..
    Tillsätter köttbuljong (en skvätt med fond, smidigare än tärningar), soya...eventuellt lite salt & peppar, men fonden smakar ju så mycket så brukar inte behövas!

Sen reder jag bara av med lite maizena till önskad tjocklek.
    Älskar maizena. Så enkelt att bara röra ut i lite kall vätska (vatten/mjölk) och hälla i...blir aldrig några klumpar!

Lycka till!

• levandecharader

Kan tillägga att jag nästan alltid brukar göra på skyn, tillsätta grädde och redning + ev lite kalvfond. Men eftersom du TS inte ville göra på skyn så skrev jag in receptet ovan istället, brukar göra det receptet om det utav någon anledning "skiter" sig med skyn

• vera82

Oj så olika man kan göra.
    Jag skulle vilja göra utan grädde/mjölkprodukter helst.
    Om jag gör med vatten och buljongtärning och soja,kan jag reda av med mörk maizena då?
    Ska göra den snart.Tacksam för snabba svar

• vera82

eller kan man göra som dig "levande charader" fast bara utesluta grädden?

• levandecharader

vera82 skrev 2009-01-26 18:13:32 följande:

eller kan man göra som dig "levande charader" fast bara utesluta grädden?
    Jag har aldrig provat men det går säkert bra, blir mer som en skysås än en brunsås antar jag.
  • vera82

Jag får se hur den blir.Blir den konstig så tillsätter jag lite grädde.Ska det bara vara 1/2 buljongtärning.Har för mig att jag läst på ngt paket att det ska vara 1 tärning på 5 dl vätska.

• vera82

Det blir aldrig nån steksy när jag lagar mat
    Har jag i för lite fett kanske? Använder milda culinesse.

• majlin84

lite gele i såsen gör den extra god=)

• vera82

Jag tycker den vart lite lös men det tycker jag om dom färdiga brunsåserna med,att dom är för tunna.Gillar mer tjocka såser.
    Killen tyckte om den.Det är huvudsaken för det var mest för hans skull jag gjorde den.Jag kan äta utan

• levandecharader

vera82 skrev 2009-01-27 07:25:45 följande:

Jag tycker den vart lite lös men det tycker jag om dom färdiga brunsåserna med,att dom är för tunna.Gillar mer tjocka såser.Killen tyckte om den.Det är huvudsaken för det var mest för hans skull jag gjorde den.Jag kan äta utan
    Kul, att han gillade den. Prova med lite mer mjöl nästa gång, eller ha i lite maizena på slutet så kanske den inte blir så lös.
  • Pappa G

Vill man ha en tjockare sås, så är det ju alltid möjligt att göra en bottenredning istället.

• Heavenlyfaith

Smält smör
    Pudra på lite mjöl
    Späd med mjölk
    Smaksätt med kalvfond o soya samt lite malen svartpeppar

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith
    Pappa G skrev 2009-01-27 11:50:06 följande:
    Vill man ha en tjockare sås, så är det ju alltid möjligt att göra en bottenredning istället.
    Istället för vaddå menar du? Svarar du någons inlägg?
  • Pappa G

Heavenlyfaith skrev 2009-01-27 14:21:36 följande:

Istället för vaddå menar du? Svarar du någons inlägg?
    Istället för en toppredning.

Här diskuteras det ju sås. Vad var så konstigt med mitt inlägg?
  • Heavenlyfaith
    Pappa G skrev 2009-01-27 14:25:03 följande:
    Heavenlyfaith skrev 2009-01-27 14:21:36 följande: Istället för en toppredning.Här diskuteras det ju sås. Vad var så konstigt med mitt inlägg?
    Jag tyckte redan det hade disskuterats både topp- o bottenredningar... det var därför jag inte förstod vad du menade att man kunde köra bota ISTÄLLET... "Istället för VAD", tänkte jag då
  • Tristanya

min sambo gör en jättegod brunsås..men vet inte riktigt vad det är han har i.
    men han har i kinesisk soja, lite mjöl, grädde! kommer inte ihåg om det är smält smör i också..som blandas med mjölen i början.
    kan fråga när han kommer hem!

Svar på tråden Ett lätt recept på brunsås??