• Anonym (undrar)

arbetssökande men vill jobba

jag har en fråga till er som är KUNNIGA ( vill slippa folk som kommer med okunniga kommentarer)
    jag är arbetssökande i ett år nu men är verkligen trött på detta, har barn oxå, samtidigt har jag hört att man kan jobba ungefär 3-4 dagar i veckan och vid sidan om få akassa (klart inte helt men för den tiden man inte jobbar
    stämmer detta?
    Kan man bara gå till ams och säga att man vill jobba 3 dagar i veckan tills vidare?
    För då mitt barn gå på dagis heltid?
    Tacksam för riktiga svar!

• Svar på tråden arbetssökande men vill jobba
  • marjalena

Förstår inte riktigt vad du menar tror jag....Menar du att du vill jobba deltid och stämpla upp till heltid? Det får man bara göra i 75 dagar (tror jag det var) har jag hört.

• Maskot

Om du söker heltid, men har möjlighet till ett deltidsarbete så får du stämpla upp resterande tid.
    Däremot kan du inte ha önskemål om deltid och sedan stämpla upp.

• Carisma95

Som svar på dina frågor:

Ja, om du får ett vik som bara är på t.ex. 60 % (3 dagar/vecka) men du står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % så kan du stämpla resterande 40 %.

Men du kan inte stå som arbetssökande/stämpla för 100 % men VÄLJA att bara jobba deltid.
    Stämplar du på heltid, måste du vilja ha och söka heltidsjobb!

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • marjalena
    Maskot skrev 2009-01-26 16:05:11 följande:
    Om du söker heltid, men har möjlighet till ett deltidsarbete så får du stämpla upp resterande tid.Däremot kan du inte ha önskemål om deltid och sedan stämpla upp.
    Men det kan man bara göra under en viss begränsad tid väl?
  • Anonym (bara jag)

Som arbetsökande med A-kassa måste du kunna ta ett heltidsjobb, om inte måste du ha goda skäl varför.

Sen kan man ju gå som timvik. inom vård och barnomsorg tex (om man har utb.)

Då ringer de in en ibland på morgonen då någon är sjuk.

Med de nya A-kassereglerna så har det blivit betydligt sämre för vikarier. Om du får jobb 8 timmar på måndagen och sen inget mer resten av veckan får du bara fyllnadsstämpla 75 dagar. När dessa dagar är slut går du obetald resten av veckan....

Så har jag fattat det men jag reserverar mig för fel...

• Maskot
    marjalena skrev 2009-01-26 16:06:38 följande:
    Men det kan man bara göra under en viss begränsad tid väl?Ja , den tiden är begränsad så man ska tänka sig lite för innan man accepterar ett deltidsarbete ( om man har heltid i botten).
  • Anonym (undrar)

jag vill jobba heltid inget snack om saken men tills jag hittar heltids jobb !
    Får jag erbjudande heltid tar jag det direkt! men frågan var jo om man kan göra så?? Jobba 3-4 dar i veckan men stämpla för det man inte har jobbat....
    så det går alltså?
    men får mitt barn som går deltid på dagis gå heltid då??

• Anonym

Anonym (undrar) skrev 2009-01-26 16:11:32 följande:

jag vill jobba heltid inget snack om saken men tills jag hittar heltids jobb !Får jag erbjudande heltid tar jag det direkt! men frågan var jo om man kan göra så?? Jobba 3-4 dar i veckan men stämpla för det man inte har jobbat....så det går alltså?men får mitt barn som går deltid på dagis gå heltid då??
    Stämplar du 100% nu? I så fall kan du ju som jag har fattat det jobba deltid och stämpla upp resten i 75 dagar. Sen måste du antingen stämpla eller jobba heltid. Men jag kan ha fel.

Vad gäller dagis så vet jag inte.
  • Anonym (anna)

Anonym skrev 2009-01-26 16:13:25 följande:

Stämplar du 100% nu? I så fall kan du ju som jag har fattat det jobba deltid och stämpla upp resten i 75 dagar. Sen måste du antingen stämpla eller jobba heltid. Men jag kan ha fel.Vad gäller dagis så vet jag inte.
    Tror att olika kommuner kan ha lite olika regler för hur dagis får användas. Kolla upp vad som gäller i er kommun.
    Det troliga är väl ändå att man inte har sitt barn heltid på dagis om man inte arbetar heltid. Det vill väl ingen ha?
  • Anonym (bara jag)

Så tror jag med och dessa 75 dagar räcker ju inte vidare länge

Frågan är om man sen säger upp sin deltidstjänst då 75 dagarna är slut åker på en lång karensperiod för att man sagt upp ett jobb?

Anonym skrev 2009-01-26 16:13:25 följande:
    Stämplar du 100% nu? I så fall kan du ju som jag har fattat det jobba deltid och stämpla upp resten i 75 dagar. Sen måste du antingen stämpla eller jobba heltid. Men jag kan ha fel.Vad gäller dagis så vet jag inte.
Svar på tråden arbetssökande men vill jobba