• izzi

Sömn - 1 månads bebis

Hej!
    Hur mycket sover era 1 månaders? Min sover jämt tycker jag. Ja förutom när vi byter blöja då eller när hon äter. Oftast ser det ut så här:

Ammas runt 22-23, vaken - 1 till 2 timmar, sover till 03-04 ammas, sover till 07-08 ammas, sover till 10-11 ammas, vaken en liten stund, sover till 14-15 ammas, vaken en liten stund, sover till 16-17 ammas, vaken ca halvtimme, ammas ca 20.00 somnar och sover till 22-23 för att sen ammas igen.

Tycker hon har väldigt få vakenperioder. Den längsta har hon förstås sent på kvällen. Nu är hon ju inte så gammal, men kan man styra de här mat och sovperioderna redan nu? Ska man göra det? Jag låter hennes amning styra det mesta just nu.

• Svar på tråden Sömn - 1 månads bebis
  • Carisma95

Nej, styr inte.
    När de är så här små, har de ingen uppfattning om tid eller dag/natt.

Det låter helt normalt.
    Bägge sönerna har sovit extremt mycket (framför allt nr 1). Uppskattningsvis var han vaken 4 timmar av 24...

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • izzi

Ah okej, jag började bli orolig, för att hon sover för mycket :)

Carisma95 skrev 2009-01-26 16:08:30 följande:
    Nej, styr inte. När de är så här små, har de ingen uppfattning om tid eller dag/natt.Det låter helt normalt.Bägge sönerna har sovit extremt mycket (framför allt nr 1). Uppskattningsvis var han vaken 4 timmar av 24...
  • TUA

ser ut att sova/äta/vara vaken som det ska se ut då man är så liten som en månad. mina har sovit så tills dom var över två månader innan dom fick längre vaken tid. njut!

• Carisma95
    izzi skrev 2009-01-26 16:12:01 följande:
    Ah okej, jag började bli orolig, för att hon sover för mycket :)

Generellt sett kan man säga att man kan börja "styra" med lättare rutiner (t.ex. bad, gonattvisa, pyjamas m.m) när de är runt 5 mån. 
    Men det är såklart väldigt individuellt, där också.  
    vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • malinlarare

Hej izzi!
    Jag har, precis som du, tyckt att min snart 6 veckor gamla Melker sover en hel del... han har visserligen någon lite längre vakenperiod på förmiddagen, men vissa dagar ser ut precis som era!

Har läst här och där och det verkar som om de ska få sova som dem vill. Så länge den lille är pigg och alert under sin vakentid är allt ok.

Hoppas att vi får njuta av våra smås vakna stunder mer snart, kram kram!

• izzi

Ok - ska vänta ett tag då alltså :)

Carisma95 skrev 2009-01-26 16:13:43 följande:
    Generellt sett kan man säga att man kan börja "styra" med lättare rutiner (t.ex. bad, gonattvisa, pyjamas m.m) när de är runt 5 mån. Men det är såklart väldigt individuellt, där också.  
  • izzi

Ja, det är roligt när de är vakna och är "med" mer.

malinlarare skrev 2009-01-26 18:35:02 följande:
    Hej izzi!Jag har, precis som du, tyckt att min snart 6 veckor gamla Melker sover en hel del... han har visserligen någon lite längre vakenperiod på förmiddagen, men vissa dagar ser ut precis som era!Har läst här och där och det verkar som om de ska få sova som dem vill. Så länge den lille är pigg och alert under sin vakentid är allt ok. Hoppas att vi får njuta av våra smås vakna stunder mer snart, kram kram!
  • Apokalipsa
    Svar på #7
    njuuuuuuuuuuuut ...snart sitter du och önskar hon kunde sova en stund
  • TeZs

Våran minsting som är en månad är vaken max 4 timmar/dygn skulle jag tippa på. Han sover mest hela tiden o det gör mig inte mycket alls, då våran mellersta hade kolik o var vaken så gott som dygnet runt o skrek. Sån otrolig skillnad :)
    Det låter helt normalt det du skriver om din bebis, o nej man ska inte styra det här med mat/sovtider när dom är så små tycker jag iaf :)

• Gladabarnensmamma

GRATTIS till dig som fått en sömntuta, njuuuuut!!
    Min äldsta sov så mycket att jag hade svårt att hinna amma honom 5-6ggr/dygn (och han ammade bara i 5 minuter, en sida, sen var han som drogad). En del barn sover bra & länge tidigt, det är verkligen bara att gratulera!

(ps. min yngsta var precis tvärtom, han sov jättelite)

Svar på tråden Sömn - 1 månads bebis