• ljuvliga

känner mig obekväm med att lämna mob på lagning. hur gör dem?

får inte igång mobilen för fem öre och borde egentligen lämna in den på lagning. men hur går det till?
    känner mig obekväm när jag lämnar ifrån mig mob. spelar ingen roll vem det är, kan vara en kompis tom. gillar helt enkelt inte att ha någon tryckandes på min mob (förutom sambon såklart).

har det ett eget sim kort som det har i min mob medan dem testar att mob fungerar? då kommer det åt min privatsaker ändå..
    ska jag ha kvar mitt sim kort i mobilen när jag lämnar in den?

• Svar på tråden känner mig obekväm med att lämna mob på lagning. hur gör dem?
  • Missimo84

Man får oftast en lånemobil om man vill, som man kan sätta sitt eget kort i. Dock kan du förlora all information som du har på själva mobilen, så tag ur ev. minneskort innan.
    Men du behöver inte oroa dig. De har inte för nöje att sitta och titta igenom vare sig bilder eller sms.

• c0ol

Nej såklart tar du ut simkortet. Och nej dom sitter inte och kollar igenom alla sms och nakenkort som finns i mobilen :)

• Missimo84

För att de ber en att ta ut simkortet
    Sen har de nog alldeles för mycket att göra, med att laga mobiler. Dessutom, så är det större chans att din mobil bir igenomkollad om den blir stulen eller upphittad.

• Duncan

Det mest negativa jag råkat ut för när jag lämnade in en mobil var att felsökningen kosta 700 spänn och de kom fram till att de inte kunde laga den och därför kunde de heller inte skicka tillbaka den - helt sjuk. Är ju några år sen så förhoppningsvis är det annorlunda nu....

• ljuvliga

okej tack för era svar. det blir att lämna in mobilen i veckan för lagning. bättre det än att bli utan viktiga meddelande o anteckningar.

• ljuvliga

men va knäppt att du inte fick tillbaka den.
    var lämnade du in den då nånstans?

Duncan skrev 2009-01-26 21:42:28 följande:
    Det mest negativa jag råkat ut för när jag lämnade in en mobil var att felsökningen kosta 700 spänn och de kom fram till att de inte kunde laga den och därför kunde de heller inte skicka tillbaka den - helt sjuk. Är ju några år sen så förhoppningsvis är det annorlunda nu....
  • MansonDust

När jag lämnat in mobiler har den blivit fabriksåterställd. Dvs alla kort, musik osv var raderade. Så var beredd på det.

♥ Star 021017, Ninja 060522, Seven 081228 ♥
  • Pappa G

Vissa serviceföretag erbjuder mot tillägg möjligheten att få dina användardata (som bilder och anteckningar) återförda till mobilen efter en fabriksåterställning.

• Duncan

Expert

ljuvliga skrev 2009-01-27 09:15:23 följande:
    men va knäppt att du inte fick tillbaka den.var lämnade du in den då nånstans?
  • Brio

Ta ut minneskort och simkort, det behöver inte verkstaden ha. Var berädd på att det dröjer innan telefonen kommer tillbaka, tyvärr är det oftast så Enligt konsumentverket ska man inte behöva vänta mer än 10 dagar på att få tillbaka sin mobiltelefon, men jag har fått vänta minst en månad vid varje inlämning, samma sak för folk jag känner som skickat in på verkstad.

Kommer du behöva betala för verkstaden? Skickar du in den privat eller via affären där du köpte den? Är telefonen gammal och verkstadsbesöket kommer kosta mycket hade jag hellre köpt en ny telefon, en billig med de viktigaste funktionerna.

Jag har aldrig fått en lånetelefon när jag lämnat in via Elgiganten, Onoff, Expert och de andra stora elektronikkedjorna, som för övrigt skickar alla serviceärenden till samma verkstad. Däremot lämnade min kusin in sin telefon på en privat verkstad här i stan och hon fick lånetelefon och bra service

• MammaHela
    ljuvliga skrev 2009-01-27 09:14:27 följande:
    okej tack för era svar. det blir att lämna in mobilen i veckan för lagning. bättre det än att bli utan viktiga meddelande o anteckningar.
    fast du lär bli av med alla viktiga medelanden, för när man får tillbaka telefonen så är den tom, rensad på alla sms och sånt.

Får du inte igång den alls?
    Stor skithög men ingen ponny
  • ljuvliga

tack för era kloka svar.
    kommer lämna in den på elgiganten eftersom att det var där jag köpte den i höstas.

MammaHela: kom på det själv också om den nu blir fabriksåterställd.
    nej får inte alls igång mobilen. den ramlade ur en ficka när jag skulle böja mig ner för att plocka upp nånting på golvet. när jag försökte få igång den, ville den inte. så den blev skadad pga av det. Kan ju vara "on" tangenten som blivit glapp. eller om batteriet blivit skadad.

• Pappa G

Men nu beskriver du ju att du har tappat den. Det är ju inget fabrikationsfel, och någon garanti gäller ju inte normalt. Eventuellt kan hemförsäkringens allrisk ta det, beroende på villkor.

Minsta lilla sak som skall repareras i en mobil kostar ju rejält. Är det inte en särskilt dyr telefon - överväg nyköp.

Var också noga med att fråga efter villkoren när du lämnar in den. T.ex. vad du får betala för verkstadens undersökning om du avböjer deras förslag till åtgärd.

• Janneman

Ta ut sim och minneskort och köp en ny telefon det blir förmodligen billigare

Svar på tråden känner mig obekväm med att lämna mob på lagning. hur gör dem?