• Bite me

Grym tandvärk, ringa akuten?

Jag var till tandläkaren idag efter att haft en grym tandvärk sedan 1:00 inatt, det visade sig vara en inflammation i "pulpan", så hon borrade och lade i medicin. Hon talade inte om att smärtan skulle komma tillbaka. Nu har jag provat (sedan ett inatt) 2 alvedon, 2 ipren, 1 alvoden med en ipren, men inget fungerar.

Jag ringde då till den tandläkare som hade jouren för att höra om de kunde ge mig smärtstillande, som "råd" fick jag "Lugna ner dig och ring din tandläkare imorgon." Lugn, jag är lugn, men har förbannat jävla ont. Så vad gör jag nu? Nån som vet?

• Svar på tråden Grym tandvärk, ringa akuten?
  • Champagne

Min pappa har haft det där, och jag har aldrig sett en människa ha så förtvivlat ont , så jag kan tänka mig hur du har det.

Se till att ta smärtstillande regelbundet så att du slipper smärtgenombrott. Du kan ringa sjukvårdsupplysningen och fråga dem om råd.

Krya på dig!

• dogcatbird

Tandläkare är ofta knäppa och har själva ingen känsel - de kan säga de elakaste och sjukaste grejer i samband med att man har ont/problem.

"Lugna ner dig", hahahaha

Vi kanske kan ha "tandläkarcitat from hell" som fortsättning på denna tråd...

Om de inte kan hjälpa dig på tandläkarjouren så får du ta en stekpanna och slå hårt i huvudet. Om du har tur vaknar du lagom till din ordinarie tandläkares tel tid.

Tills dess får du bita ihop. Lider med dig!!!

• Bite me

Champagne; Tack, jag skulle behöva nåt starkare än bara alvedon och ipren, hur länge hade din pappa ont? Nu vet jag att allqa är olika, men kan vara intressant att veta.

• Bite me

dogcatbird; Ditt inlägg fick mig iaf att le, känns lite kört. Det går alltså inte att ringa akuten?

• bellanbus

Jag har varit med om det där, de fick öppna upp flera gånger innan det läkte.

Fick du penicillin utskrivet?

För det var enda sättet för mig att bli av med inflammationen och smärtan.

Dock kan smärtan hålla i sig nu när de varit där o "rotat" också. Men du borde kunna få penicillin, för då tyckte jag att det lade sig redan efter ett dygn.

Man skulle kunna slita ut både ögon och tänder i den smärtan. Jag fattar precis hur för jävligt det är!

Värre än att föda barn!

• Champagne
    Bite me skrev 2009-01-26 17:22:25 följande:
    Champagne; Tack, jag skulle behöva nåt starkare än bara alvedon och ipren, hur länge hade din pappa ont? Nu vet jag att allqa är olika, men kan vara intressant att veta.
    Han fick också sitta en hel natt (ingen sömn alls) för att vänta på att de skulle borra upp tanden nästa dag. Minns inte om han fick antibiotika, men smärtan gick över på ett par dagar. Pratar man med honom om det så blir han alldeles blek, för det var det värsta han haft i sitt liv.

Kolla i fass.se och se hur mycket panodil och ipren du kan ta per dygn och håll dig till rekommenderad maxdos (att ta mer ger inte bättre effekt utan kan tvärtom vara skadligt).
  • Bite me

bellanbus; Det är precis vad jag sagt, o jag födde utan bedövning eller lustgas, detta är helt klart värre.

• Bite me

Champagne; ett par dagar....

• dogcatbird

vet inte om man kan ringa akuten - de kanske kan skriva ut någon värstingmedicin mot värk?
    Bite me skrev 2009-01-26 17:23:30 följande:

dogcatbird; Ditt inlägg fick mig iaf att le, känns lite kört. Det går alltså inte att ringa akuten?
  • Bite me

dogcatbird; det var lite så jag tänkte.

• Tulpan78

Jag hade sådan fruktansvärd tandvärk för två år sedan. Ringde folktandvårdens akutmottagning efter en natt utan sömn och fick komma in med en gång. Fick sedan både smärtlindrande och antibiotika.

Jag bor i Göteborg. Var bor du?

• ThisIsMe

Självklart kan du åka till akuten om du har fruktansvärt ont. De kommer inte att göra något åt tanden men du kan få smärtstillande.

• Leija

Ibumetin är det allra bästa mot tandvärk!!
    Ipren hjälper inte ens hälften av vad ibumetin gör.

• dogcatbird

Ja men gör ett försök med akuten, om du inte är reggad där som treo comp- eller morfinmissbrukare så kan de nog hjälpa dig. Du kan ju bara få ett nej. Ring!

• dogcatbird

Ipren ÄR Ibumetin!!

Leija skrev 2009-01-26 17:31:54 följande:
    Ibumetin är det allra bästa mot tandvärk!! Ipren hjälper inte ens hälften av vad ibumetin gör.
  • Champagne
    Leija skrev 2009-01-26 17:31:54 följande:
    Ibumetin är det allra bästa mot tandvärk!!Ipren hjälper inte ens hälften av vad ibumetin gör.
    Ipren och Ibumetin är ju i stort sett samma preparat?
  • Bite me

Ska ringa nu, jag inser att jag inte får någon hjälp med tanden, men hjälp mot värken skulle vara guld värt. Har som sagt bara sovit 2 timmar inatt, och som det känns nu blir det inte mycket sömn.

• Leija

Champagne skrev 2009-01-26 17:33:27 följande:

Ipren och Ibumetin är ju i stort sett samma preparat?
    Ja fast Ipren hjälper ändå inte lika bra, Ibumetin är mkt bättre, varför vet inte jag...
Svar på tråden Grym tandvärk, ringa akuten?