• Milligirl

Tips på bra bjudmat?

Hej!
    Ska ha fest i helgen med 13 vuxna o 6 barn. Är det någon som har tips på något bra som man kan bjuda på. Funderar på kyckling el fläskfilée, men går även bra med andra recept.

• Svar på tråden Tips på bra bjudmat?
  • Eftersom

inbakad fläskfilé är underbart gott :D kanske med gratäng eller klyftpotatis till ? + en smarrig sallad och en sås ! :D MUMS

• War

Fyll ugnen med bakpotatis, sen är det bara att fylla skålar med röror, bacon, lök och ost.

Så smidig bjudmat, så får man tid över till annat.

• levandecharader

Lammstek, couscoussallad och tzatsiki, kan det bli godare

Coucoussallad är enkelt att förbereda, lammet sköter sig självt i ugnen och tzatsikin blir bara godare om det får stå och dra

• lizagirl

Tacos?
    Funkar ju alltid.. men det är ju iofs lite söligt...

Men kycklingfilé är ju alltid en favorit, man kan ju ha allt ifrån pasta,potatis,ris till...
    Och en fräsch sallad till

♥ Julia & Alice ♥
  • Vår stora lillbebis

Den här jättesmidig att göra mycket av(går att göra med kyckling också):

Fläskfilé med sambal oelek

2 st fläskfiléer
    3 dl grädde
    2 dl créme fraiche
    0,5 msk sambal oelek
    0,5 dl soja

1. Skär filén i skivor. Lägg - utan att steka - i en ugnsfast form.
    2. Blanda resten av ingredienserna och häll över.
    3. Grädda 1 timme i 175 grader.
    (Det går bra att byta ut fläskfilé mot fläskkotletter. Grädda då i 1,5 timme.)

• Foodlover

Jag gjorde denna i helgen. Mycket, mycket god och enkel att göra.

4 port

4 kycklingfilléer
    2 tsk smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1/2 msk vetemjöl
    2.5 dl Kelda lagalätt
    1 msk balsamvinäger
    1 msk kycklingfond
    2 vitlöksklyftor
    3 tomater
    2 msk basilikablad

Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Vispa ut mjölet i lite vatten. Vispa i gräddmjölk, balsamvinäger och kycklingfond. Häll i pannan. Låt sjuda ca 10 min. Skala och skiva vitlöken, skär tomaterna i bitar. Fräs i smör i en stekpanna och lägg över till kycklingen. Strö över basilikan och servera med potatisklyftor.
    Jag har testat både med pasta, ris & pressad & kokt potatis till och allt passar lika bra. Så där kan man välja vilket man tycker är godast.

Kan verkligen rekomenderas.

• Foodlover

Denna är också gudomligt god. Nästan likadan men kyckligen är inlindad i parmaskinka. Och det är oregano istället för basilika.
    Kanske till och med ännu enklare eftersom allt gör i ugnen.

4 port
    8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 tsk oregano
    4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
    2 dl vispgrädde
    2 msk balsamvinäger
    1 msk konc kycklingfond
    2 pressade vitlöksklyftor Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med frästa grönsaker. Potatis, ris eller pasta är också gott till.

• Hummelbumsan

Jag brukar gära baconlindad fylld fläskfile enkelt och såå gott!

Bryn så många filer du behöver, krydda med svartpeppar och salt.
    När den är brynt ta upp den ur pannan och skär ett snitt fyll snittet med ngn god färskost, jag brukar använda cantadou vitlök&örter,sen lindar du filen med bacon och in i ugnen tills den är genomstekt.
    Servera med en fräsh sallad och ngn god potatis ex klyftpotatis hasselbackspotatis eller pommes om man har ont om tid.
    Vi brukar ha tzatsiki eller chilibeanerise sås till Mums!

Svar på tråden Tips på bra bjudmat?