Vad har ni för medel och vad för poäng på högskole provet?
Hej
Jag undrar vad ni har för medel och hur kommer det sig? Har ni pluggat komvux? Och hur ligger ni till på högskoleprovet? HAr ni några tips om hur man lyckas?
Kram Ida
Hej
Jag undrar vad ni har för medel och hur kommer det sig? Har ni pluggat komvux? Och hur ligger ni till på högskoleprovet? HAr ni några tips om hur man lyckas?
Kram Ida
Jag gick i skolan för typ 100 år sen, men jag hade ett medel på 3,7 (gamla systemet, jag vet) och på högskoleprovet hade jag 1,9.
Jag har inte läst på komvux.
Hade ett medel på 15,08 (nya systemet) och hade som bäst på högskoleprovet 1,1... Inga lysande siffror men det räckte fint... Slapp komvux för att bli det jag ville.
Bästa sättet att lyckas på högskoleprovet tror jag är att göra flera gamla prov hemma så man får in snitsen samt att öva upp sin läshastighet.
Betyg 3.8 från gymnasiet. Högskoleprovet 1.8
Skulle skrivit att jag håller med bambigirl, gör gamla prov så förstår du både vad uppgifterna går ut på samt övar upp hastigheten. Lycka till!
Jag hade 19,08 i nya systemet och 1,7 på högskoleprovet, vet inte egentligen varför jag skrev men...
kan ju meddela att jag fick 0.6 på högskoleprovet så jag körde komvux ett år istället. Det gick finfint så i höst börjar jag äntligen på högskolan trots att mitt snitt ligger runt 11..
Jag hade 16,8 i medel och 1,6 på provet. Räckte för att bli lärare!
Tror att jag också gjorde gamla prov, för att få en känsla för vad som förväntas av en. Vissa delar hade jag assvårt för, bla den där NOG eller vad den hette. Typ matte.
Medelbetyg c:a 3,2 gamla systemet, högskoleprovet 1,9.
Kollade igenom gamla högskoleprov innan och gjorde vissa delar på tid hemma för att få en uppfattning om hur stressigt det var. Kan verkligen rekommenderas!
Medelbetyg 3.8 tror jag, är så himla längesen....
Högskoleprovet 1.6, 6:e och sista gången....
Har gått Komvux också ett år.
hade ett medelbetyg på 17.2 från det naturvetenskapliga programmet och HP är 1.4.
19,3 i betyg - har aldrig gjort högskoleprovet.
Hade 18,5 i betyg (tror jag, behövde aldrig bry mig om det när jag sökte) och 2,0 på högskoleprovet.
Tror nog också att det kan vara bra att göra gamla prov, om inte annat så man vet vad som väntar.
Mitt tips är att skriva gamla prov och öva på svenska ord. De svenska orden motsvarar en tredjedel av hela provet (0,7 "poäng" av 2,0) och är alltså en väldigt stor del. Jag hade 1,4 på högskoleprovet. Det räckte för att komma in på min utbildning.
Jag gick ut gymnasiet med dåliga betyg (2,7), men hade ändå sett till att ha minst trea i de viktigaste ämnen som samhällskunskap, matte, engelska, svenska mfl.
Läste också på komvux ett år, då några andra ämnen mest för att det var roligt och prova på dem innan högskolan. Det är en helt annan sak att plugga nu när man är vuxen och kanske mer motiverad. Det gick hyfsat bra. Gick ut komvux med 16, någonting. Jag är ganska lat och lade knappt ner mycket tid alls på att plugga. Så kan jag så kan du.
Så länge du inte tänkt plugga Teknisk fysik eller något sådant så räcker det långt med en stor dos motivation tror jag. Utbildningar som mest har läsämnen och inte matteämnen tror jag nog att de flesta klarar av bara man är motiverad.