• Flamingo

Brännande känsla i brösten?

Hej, jag ammar nu barn nr 2 sedan 1/7 och har fått tillbaka samma smärta som jag hade med första barnet - en brännande smärta innuti bröstet som kommer framförallt mellan amningarna och oftast när det känns som om bröstet är "tomt". Med barn nr1 var jag i kontakt med amningshjälp och alla möjliga människor för hjälp/tester men de hittade ingen anledning till smärtan och jag fick lov att sluta amma efter 2½ månad då smärtan blev outhärdlig. Denna gång har jag från början med både MVC/BVC:s stöd gett 1-2 mål tillägg om dagen för att se om det gör att jag kan amma längre och för att sonen ska vara "van" vid tillägg redan från början så att det inte blir svårt att gå över om jag måste (med nr1 tog det två veckor att få honom att ta tillägg och det gjorde mycket ont på nätterna och var jobbigt för alla).

Är det någon annan som haft samma känsla av brännande smärta i brösten som ingen har hittat någon anledning till och hur har ni löst det? den här smärtan är inget jag kommer att kunna stå med i längden.......den här gången heller.....

• Svar på tråden Brännande känsla i brösten?
  • AMO

Kan vara en bakterieinfektion (el svamp), jag har haft bakterier och det bränner som flammor, jag uppsökte en amningsmottagning, finns tydligen inte på alla KK/BB. De tog prover på bröstvårtor och på mjölken, så jag fick penicillin och sen försvann det.

Lycka till

• Flamingo

De tog sådana prover förra gången - ett flertal olika prover för att hitta både det ena och andra och man provade olika amningsställningar (även tvillningamning) men inget hjälpte. Det var till och med tal om att endast amma med ena bröstet med risk för att jag efteråt skulle få olika stora bröst så det vågade jag inte, den här gången har jag dock ont i båda brösten och det känns som om jag samtidigt blir väldigt trött.....jag vet inte om jag orkar lämna prover även den här gången eftersom det inte visade vara något sådant förra gången.

Är det någon som fått besked om trånga mjölkgångar och hur märkte man isåfall att det var så? jag är lite rädd för att jag snart måste avbryta amningen även den här gången för att det gör så ont

Svar på tråden Brännande känsla i brösten?