Apropå "Allt för min syster"
Ett par diskussioner här på FL har rört ämnet om det är etisk rätt att skapa ett "designer"-barn för att rädda livet på sitt barn. I dessa diskussioner har boken "Allt för min syster" kommit upp ett par gånger.
För mig känns boken som ett bisarrt motargument. Är det någon som på fullaste allvar tror att det skulle kunna gå till så i Sverige?
Mina fullt friska kusiner 22 och 25 år gamla nekades att donera en del av sin lever med argumentet att de var för unga och kunde behöva den delen senare i livet. Jag själv fick inte donera och inte min man. Finner det då mycket märkligt att det skulle tillåtas att ett barn skulle utsättas för den här behandlingen...
För er som inte vet vilken bok jag talar om kommer en kort sammanfattning här:
"Trettonåriga Anna Fitzgerald har alltid funnits där för sin syster Kate- bokstavligt talat. För Anna är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon för första gången donerade friskt blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till Kate.
Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till henne kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp..."