• ananda74

Förr hette det "penta-brud", vad heter det idag?

Förr kallade man tjejer som var översminkade, sönderblonderade och permanentade, solariebruna och hade allmänt plåttriga kläder för pentabrudar. Vad heter dessa sorters tjejer idag? (solarie/brunkrämsbruna, spray-blonderade, översminkade etc).

• Svar på tråden Förr hette det "penta-brud", vad heter det idag?
  • flingflong

White trash???

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • Sencha

Fast penta uppfattar jag som att det var ett ganska lokalt begrepp? Hemma i NV-Skåne kallade vi det bimbo, men sedan hamnade jag i Malmö-Lund-trakten, och där sa folk "penta".

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Disela

Bimbo? Fjortis om de är i yngre tonåren.. Men jag skulle nog inte använda nåt av de orden. Man gör väl inte det så mycket dag? Har olika namn och benämningar på folk? Eller?

• Sencha
    Disela skrev 2009-01-26 22:00:16 följande:
    Har för övrigt aldrig hört talas om penta. Är väl lite för ung? Användes det ndast lokalt eller över hela Sverige?
    För ca 10 år sedan så sa man penta i Malmö-Lund. Samt att jag hört det från något annat område - kanske Karlstad-trakten?
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • ananda74

Disela skrev 2009-01-26 22:00:16 följande:

Har för övrigt aldrig hört talas om penta. Är väl lite för ung? Användes det ndast lokalt eller över hela Sverige?
    det var kanske bara lokalt i Skåne, men det är klart, det var ju på 80-talet så det var ett tag sen
  • Centrumhets

"penta" var ett ord jag ofta hörde när jag bodde i skåne, annars har jag aldrig hört det

• MammaHela
    Disela skrev 2009-01-26 22:04:06 följande:
    Men tack då
    hihi {#lang_emotions_innocent}
    Stor skithög men ingen ponny
  • ballerinamuffins

Ja skulle nog vilja kalla dem fjortisar, är nog bara för ja själv va 14 när jag va penta.
    varade dock bara under en månads tid, insåg jag hade mer hjärna än vissa av dem i min skola.

• MaijaO

En bekants barn kallar dem för "rassel och klicktjejer" eftersom det alltid rasslar om diverse smycken och klickar av klackar och lås till sminketuier.

Annars är ett annat namn "tuggumikemikaliebrud" som användes flitigt i en grupp i Uddevalla på 90-talet.

Svar på tråden Förr hette det "penta-brud", vad heter det idag?