AstraTrillian skrev 2009-01-27 12:29:34 följande:
Mina tips för att slippa magsjuka (har tex aldrig varit magsjuk i Indien trots 2 resor) är:* Håll god handhygien, sprita innan man äter och efter hantering av pengar* Är inga kalla grönsaker/sallader, de brukar sköljas i vanligt kranvatten.* Ät inga uppskurna frukter utan bara frukter man själv skalar* Inga kalla såser, absolut inga majonäsgojjer* Ät varm och ordentligt tillagad mat* Ingen is och inga färskpressade juicer (om man inte ser när de pressar och ser att de inte blandar i vatten).* Ingen glass som inte är pappersförpackadLåter kanske tråkigt men funkar bra och värt för att slippa bli sjuk tycker jag.
Fast i Egypten skulle jag nog säga att det beror helt på var man bor och var man äter. Generellt så är nog de reglerna bra, jag skulle inte köpa vad som helst på gatan i Egypten och äta. Men vi bodde på ett 4-stjärnigt hotell och åt precis allting på hotellet och ingen av oss blev sjuk. På de stora turisthotellen har man inte riktigt råd med att tursiterna blir magsjuka av maten, så den brukar vara helt okej. Vi åt massor av frukt, grönsaker, juice, kallskuret, skaldjur etc.
Annars håller jag med om att sprita händerna och tänk efter var ni äter.