• Lilla Hjärtat

Vaccinationer till Egypten? Bra mediciner att ta med?

Hej, vi har precis bokat en resa till Hurghada två veckor.
    Undrar vad ni andra som varit/skall resa dit har tagit för vaccinationer, om några alls?
    Hört talas om nåt som heter typ Dukoral som man dricker (mot magsjuka tror jag?) också, är det nån vits med det och går det överhuvudtaget att få i småbarn? Hur långt innan skall man dricka det?
    Är det nån som har tips på bra magsjukemedel att ta med, eller skall man köpa det på plats?

• Svar på tråden Vaccinationer till Egypten? Bra mediciner att ta med?
  • Anettan73

JAg vände mig till Apoteket och fick det jag behövde. 2olika sorters tabl en mot diarre och en ifall jag fick diare ändå. Sen Alcogel till händerna.

• Lilla Hjärtat

Ok, det var bra, skall åka till apoteket så kan de sälja på mig det som behövs :)

Vaccinationer då?

• Olw

Vacination mot hepatit a
    Och den drickan du själv skrev om mot turist diaree,den ska drickas två gånger innan avresan.
    Men den ger bara ett 50% skydd

• AstraTrillian

"Vår" vaccinationsläkare sa att han rekommenderar Ducoral till 3 ställen bla just Egypten. Ducoral är ett kolera vaccin och inte allmänt turist diarre vaccin.

Mina tips för att slippa magsjuka (har tex aldrig varit magsjuk i Indien trots 2 resor) är:
    * Håll god handhygien, sprita innan man äter och efter hantering av pengar
    * Är inga kalla grönsaker/sallader, de brukar sköljas i vanligt kranvatten.
    * Ät inga uppskurna frukter utan bara frukter man själv skalar
    * Inga kalla såser, absolut inga majonäsgojjer
    * Ät varm och ordentligt tillagad mat
    * Ingen is och inga färskpressade juicer (om man inte ser när de pressar och ser att de inte blandar i vatten).
    * Ingen glass som inte är pappersförpackad

Låter kanske tråkigt men funkar bra och värt för att slippa bli sjuk tycker jag.

• Lilla Hjärtat

Tack så mycket! Hur långt innan skall man dricka dukoral? Har du provat att få i små barn det?

• AstraTrillian

Man rekommenderar inte Dukoral till barn under 2 år. Min dotter drack det när hon var 3 år inför en Indien resa och det var lite äckligt men gick bra med mutor

Vuxna tar 2 doser om man bör ta sista dosen 1 vecka innan man reser tror jag. Tror (!) att det ska gå typ 2 veckor mellan doserna. Ring och kolla med vaccinationscentral.

• TingelingAnna

Glöm inte att ta med vätskeersättning utifall ni skulle bli sjuka trots allt.

• Sniglar och Krut

Köp gel som man spritar händerna med, perfekt att ha i väskan. Och använd den som om det inte finns en morgondag

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Lilla Hjärtat
    AstraTrillian skrev 2009-01-27 12:36:15 följande:
    Man rekommenderar inte Dukoral till barn under 2 år. Min dotter drack det när hon var 3 år inför en Indien resa och det var lite äckligt men gick bra med mutor Vuxna tar 2 doser om man bör ta sista dosen 1 vecka innan man reser tror jag. Tror (!) att det ska gå typ 2 veckor mellan doserna. Ring och kolla med vaccinationscentral.
    Åh, då är det lite sent, vi åker om två veckor.
    Lyckades inte få tag på nån vaccinationscentral som svarade nu, men jag skall ringa igen. Mina barn är 2,5 och 5.

Skall köpa vätskeersättning och massor av gel, tack för tipsen!
  • AstraTrillian

Nej då, det är inte sent. Ta en dos typ nu (idag eller imorgon) och så en till innan ni drar. Helt klart värt att göra till just Egypten. Hoppas ni får supertrevlig resa

• TingelingAnna

Och sen det vanliga, typ Ipren och Alvedon. Immodium Plus är bra mot diarréer. Och kanske lite plåster... (Jag brukar alltid packa ner massor i apoteksväg. Andra tycker jag är onödig men det är alltid nåt som behövs som ingen annan än jag packat ner.)

• Majsan71

Vad gäller Dukoral så är det två doser som ska tas med minst en veckas mellanrum (max 6 veckor) före resan men barn mellan 2-6 år ska ha tre doser.

• AstraTrillian

Glöm inte myggmedel! När jag var i Hurghada för hundra år sen (2001) var det skitmycket mygg. Resekompisen såg ut som en prickig korv.

• blå fisk
    AstraTrillian skrev 2009-01-27 12:29:34 följande:
    Mina tips för att slippa magsjuka (har tex aldrig varit magsjuk i Indien trots 2 resor) är:* Håll god handhygien, sprita innan man äter och efter hantering av pengar* Är inga kalla grönsaker/sallader, de brukar sköljas i vanligt kranvatten.* Ät inga uppskurna frukter utan bara frukter man själv skalar* Inga kalla såser, absolut inga majonäsgojjer* Ät varm och ordentligt tillagad mat* Ingen is och inga färskpressade juicer (om man inte ser när de pressar och ser att de inte blandar i vatten).* Ingen glass som inte är pappersförpackadLåter kanske tråkigt men funkar bra och värt för att slippa bli sjuk tycker jag.
    Fast i Egypten skulle jag nog säga att det beror helt på var man bor och var man äter. Generellt så är nog de reglerna bra, jag skulle inte köpa vad som helst på gatan i Egypten och äta. Men vi bodde på ett 4-stjärnigt hotell och åt precis allting på hotellet och ingen av oss blev sjuk. På de stora turisthotellen har man inte riktigt råd med att tursiterna blir magsjuka av maten, så den brukar vara helt okej. Vi åt massor av frukt, grönsaker, juice, kallskuret, skaldjur etc.

Annars håller jag med om att sprita händerna och tänk efter var ni äter.
  • Lilla Hjärtat

Oj vad det trillar in bra tips! Vi skall bo på Grand resort, det är väl ett bra hotell med OK mat?
    Men jag kommer att följa råden i denna tråd, särskilt myggmedel var ju bra att veta om.
    Tar nog Dukoral ändå om det går.
    Tingelinganna; jag är likadan vad gäller plåster och liknande. Ofta använder man inget alls, men om man står utan är det inte kul:(

• AstraTrillian
    blå fisk skrev 2009-01-27 12:52:47 följande:
    Fast i Egypten skulle jag nog säga att det beror helt på var man bor och var man äter. Generellt så är nog de reglerna bra, jag skulle inte köpa vad som helst på gatan i Egypten och äta. Men vi bodde på ett 4-stjärnigt hotell och åt precis allting på hotellet och ingen av oss blev sjuk. På de stora turisthotellen har man inte riktigt råd med att tursiterna blir magsjuka av maten, så den brukar vara helt okej. Vi åt massor av frukt, grönsaker, juice, kallskuret, skaldjur etc. Annars håller jag med om att sprita händerna och tänk efter var ni äter.Nä, det stämmer säkert. Jag har bara åkt charter 1 ggn och brukar mest bo i lokalägda små hyddor och käka lokalt. Klart det är skillnad
  • sweetyz

Var i egypten december 07 och blev kanon dålig hade tagit drickvaccin och hepatit sprutor. Då när jag blev dålig proppade jag i mig imodium vilket inte hjälpte så min kära sambo fick knata iväg till det lokala apoteket och bara en dag efter blev jag bra igen. Jag tror inte att våra mediciner biter på dom becillerna så jag hade gått till det lokala apoteket där nere om man blir dålig.

• Lilla Hjärtat

Tack Sweetyz!
    Jag har läst nu på flera olika forum om att svensk medicin inte tar så bra, men att den inhemska är jätteeffektiv!!!
    Så därför tror jag att jag skall gå direkt till ett apotek i Hurghada och bunkra lite i förebyggande syfte.
    Alkogel och svenska våtservetter kan ju inte va fel däremot, haha.

• Sigvardsson

Min sambo blev magsjuk efter några dagar i Hurghada vi hade imodium som inte hjälpte, gick till apoteket där nere o fick Drotazide alt. Antinal (samma medicin) han var frisk till kvällen .
    Vad sen tabletterna innehåller är ju en annan femma, men det spelar kanske inte så stor roll i en sån situation..haha!

• Lilla Hjärtat

Sigvardsson skrev 2009-01-29 12:08:27 följande:

Min sambo blev magsjuk efter några dagar i Hurghada vi hade imodium som inte hjälpte, gick till apoteket där nere o fick Drotazide alt. Antinal (samma medicin) han var frisk till kvällen . Vad sen tabletterna innehåller är ju en annan femma, men det spelar kanske inte så stor roll i en sån situation..haha!
    Nä, när man mår så så kan man nog tänka sig att slänga i sig det mesta, bara det inte dödar! :D
    Skall skriva upp namnen på dessa supermediciner, tack!
Svar på tråden Vaccinationer till Egypten? Bra mediciner att ta med?