• Anonym (Kaffedraken)

    Babysense andningslarm?

    Vår son Emil som är 3 månader har börjat "slarva" lite med andningen.
    Vi funderar på att skaffa ett andningslarm.
    Är det någon som har några erfarenheter av Babysense andningslarm eller av nåt annat märke kanske?

    Maya

  • Svar på tråden Babysense andningslarm?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skulle precis skriva ett inlägg ang samma sak! Min dotter har visserligen inte börjat "slarva" med andningen men jag kan inte slappna av på nätterna för att jag hela tiden måste kolla så hon andas. Jag var inne på Babysense hemsida och dom kan man ju köpa för ca 1800.-, ett annat larm som jag såg kunde man bara hyra och det kostade 350.-/månad, då undrar man ju vilket som är bäst? Helst vill jag ha ett med "barnvaktssystem" så man även kan höra när dom gråter.

    Så jag hade alltså inget svar på din fråga men "puffar" lite i alla fall....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Satt just och läste på TechnoMedias hemsida.... Den används på BB, men finns inte till försäljning utan bara till uthyrning.
    Vill också veta mer om Babysense.

    Förresten, hur menar ni att era barn "har börjat slarva med andningen"?

  • Anonym (Kaffedraken)

    ...jaa du, om jag det visste... utredning pågår på sjukhuset, men dom hittar inget fel så här långt. Kan vara en kramp av något slag, tror dom. Det kan även bero på att hans hjärna ännu är outvecklad och inte kan tolka signalerna rätt, och då är det antagligen så att han växer ifrån det och inget fel dom kommer att hitta. Ibland är det tydligen så..
    Han skall göra en magnetröntgen imorgon...hoppas dom inte hittar något där heller...
    Men nu när man vet att det händer, så måste vi skaffa ett larm, så man kan sova lugnt om nätterna..vi är helt slut av oro..
    Har varit hemma på permission från sjukhuset över helgen, och har då fått låna med oss ett apné-larm, som tjuter när han inte andas på 10 sekunder. stressande det också, för ibland när bebisar grejar och sträcker på sig, så kan det ju ta så läng tid innan de drar efter andan, utan att det är något fel.. Så man är på spänn hela tiden..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan!
    Vi har hyrt ett larm från TechnoMedia för 350 kronor i månaden och jag är verkligen glad att vi till slut bestämde oss för att göra det, vår dotter vill nämligen bara ligga på mage, hon sover jättebra så.

    Larmet funkar som så att det ger ifrån sig en första varningssignal om barnet har ett andningsuppehåll på 14 sekunder, låter ungefär som en brandvarnare. Om barnet inte börjar andas så larmar det igen, ordentligt högt (!) efter 20 sekunder.

    Vi har haft larmet i ca två veckor och det har larmat tre gånger (första varningssignal), då har jag (som ligger närmast) puttat lite på dottern och hon har dragit efter andan.

    Så länge barnet andas som det ska blinkar en grön lampa, man kan också ha en ljudsignal som låter i takt med varje andetag men den har vi stängt av.

    Som sagt, jag är helnöjd med vårt larm och sover som en stock utan att oroa mig i vetskap om att ifall det "är något" så vaknar jag av larmet.

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Majacat: Hur märkte ni att han inte andades? Ligger ni inne på sjukhus hela tiden nu? Stackars er!! Hoppas att allt blir bra.

    Jag har inte märkt ngt konstigt ang andningen hos min dotter men är bara allmänt orolig. Alla bebisar andas ju lite "oregelbundet" och det kan låta som hon kippar efter andan ibland och då kan jag inte slappna av helt på natten.

    Faime: Vad gjorde att ni bestämde er för att hyra ist för att köpa? Är TechnoMedias larm bättre eftersom det tom är dyrare att hyra?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Julibebbe: Vet egentligen inte varför vi bestämde oss för att hyra... Men jag tror att vi resonerade som så att vi inte ska ha larmet så länge, först och främst tills hon kan vända sig själv, typ vid 5-6 månader. Hon är tre månader nu så det blir ju typ bara två eller tre månader och då blir det billigare att hyra.

    Jag tror inte att TechnoMedicas larm är bättre än något annat men det är bara dom som hyr ut - därav valet av larm.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Julibebbe: Det var i slutet av förr förra veckan som vi såg att han blev sig olik ett par gånger. Stel i blicken, okontaktbar, lealös i kroppen, flämtade först korta ytliga andetag för att sedan andas alldeles för lite. Han blev ljust gråblå i ansiktet också...usch, va läskigt! Vi skakade och ropade på honom och han hämtade sig igen. Kanske skulle han ha gjort det utan vår "hjälp", men man skakar ju i honom instinktivt. Allt som allt tog det kanske 10 sekunder, men dom kändes mycket längre. Vi bor nära sjukhuset, så det känns ok att vara hemma på permis. Dom vet ju inte vad det är med honom, så därför kan dom inte göra mer för honom just nu än vad vi kan göra själva hemma.
    Emil är född 10 veckor för tidigt, och bodde nyligen 6 veckor på sjukhuset. så vi är ganska vana vid maskiner som "blippar" mm. därför kände läkaren sig trygg i att vi fick åka hem nu. Fär se vad som händer efter magnetröntgen imorgon.
    Maya

  • Anonym (Kaffedraken)

    Faime:
    Skönt att höra att du är nöjd... jag VET att jag måste ha ett larm på natten i fortsättningen för att överhuvudtaget kunna slappna av!
    350:- i månaden känns ändå billigt för så många nätters sömn....
    Skall helt klart fundera på Techno Medicas larm..
    Maya

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag köpte Babysense II på blocket, oanvänt. Detta gjorde jag för att kunna låta Nick sova på mage utan att behöva oroa mig. Det larmar efter 18 sekunder tror jag, men förvarnar efter 14 genom att "knäppa". Det har aldrig utlösts men varnat, detta pga de naturliga andningsuppehåll bebisar gör. Tycker det låter dumt att dom larmar efter 10 sek. Jag är jättenöjd med mitt larm, det är lätt att ta med på resor o funkar ju även i vagnen!
    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har oxå ett babysense, och har varit jättenöjda med det. Men nu är hon över året, så nu använder vi det inte längre.
    Jag tyckte oxå att det var lätt att använda, och att ta med på resor och så.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det larmet som Technomedica hyr ut är väl ett Babysense??? Det har jag för mig iallafall. Det kostar 350 kr i månaden att hyra så om man tänker ha det i 6 månader eller mer så tjänar man ju på att köpa ett. Det kostar 1795 kr på www.babysense.se

    Är det ngn som vet hur länge det rekommenderas att man använder det? Jag har hört både 6 och 3 månader.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag funderar på att köpa ett "Nanny", tydligen det samma som de använder på Södersjukhuset. Det som jag tycker verkar bra med det var att en liten lampa blinkar till för varje andetag bebisen tar så man lugnt kan somna om om man vaknar och är orolig.
    Har de andra larmen den här lilla lampan som blinkar vid varje andetag?
    Jag vill absolut köpa ett istället för att hyra eftersom du tjänat in den summan på bara några månader och kan sälja det sen!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har användt Baby- Sence till mina två barn som nu är 2,5 samt 2 månader gamla.
    Kan bara säga att jag känner mig trygg, särskilt på natten eftersom jag kan slappna av och sova ut, utan att hela tiden gå upp och se om barnen andas.

    Vi fick vårat larm av våra släktingar utomlands. Larmet i sig kommer från Israel där det är mycket vanligt. 8 av 10 föräldrar använder det.

    Är mycket nöjd med det och det är något som jag varmt rekomenderar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En fråga här ang baby sense || för ni som haft det. Fungerar det att ha i vagnen och i en spjälsäng som ligger väldigt nära vår säng (knappt 1 m mellanrum) ? Ringde nämligen till kundtjänst och de sa att det inte fungerade i barnvagn att det var så pass känsligt att man måste ha spjälsängen långt ifrån sängen. Men när jag läser era kommentarer så får jag en annan uppfattning. Nå hur är era erfarenheter? :) tack på förhand :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    En fråga här ang baby sense || för ni som haft det. Fungerar det att ha i vagnen och i en spjälsäng som ligger väldigt nära vår säng (knappt 1 m mellanrum) ? Ringde nämligen till kundtjänst och de sa att det inte fungerade i barnvagn att det var så pass känsligt att man måste ha spjälsängen långt ifrån sängen. Men när jag läser era kommentarer så får jag en annan uppfattning. Nå hur är era erfarenheter? :) tack på förhand :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Isnaz skrev 2016-12-13 18:09:53 följande:

    En fråga här ang baby sense || för ni som haft det. Fungerar det att ha i vagnen och i en spjälsäng som ligger väldigt nära vår säng (knappt 1 m mellanrum) ? Ringde nämligen till kundtjänst och de sa att det inte fungerade i barnvagn att det var så pass känsligt att man måste ha spjälsängen långt ifrån sängen. Men när jag läser era kommentarer så får jag en annan uppfattning. Nå hur är era erfarenheter? :) tack på förhand :)


    En meter mellan spjälsäng med larmet i och er säng skall absolut funka! Så länge ni inte har kontakt med spjälsängen via t ex en arm, täcket eller liknande så är det ju bara barnets andningsrörelser som kan registreras. I rullande barnvagn så funkar inte plattor, nej. I en helt stillastående vagn inomhus som inte gungar till av vinden eller av vibrationer av förbipasserande bilar eller liknande borde plattorna däremot funka. Är man osäker kan man annars ha ett blöjlarm, då kan man samsova och rulla i vagn utan problem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Isnaz skrev 2016-12-13 18:09:53 följande:

    En fråga här ang baby sense || för ni som haft det. Fungerar det att ha i vagnen och i en spjälsäng som ligger väldigt nära vår säng (knappt 1 m mellanrum) ? Ringde nämligen till kundtjänst och de sa att det inte fungerade i barnvagn att det var så pass känsligt att man måste ha spjälsängen långt ifrån sängen. Men när jag läser era kommentarer så får jag en annan uppfattning. Nå hur är era erfarenheter? :) tack på förhand :)


    Vi har bara ett par centimeter mellan dotterns säng och vår säng och det funkar jättebra (varje gång vi glömt stänga av det så har det tjutit på en gång trots att vi rört oss i sängen). Skjuter vi däremot sängarna så att de har kontakt med varandra så larmar det inte utan känner av våra rörelser.
Svar på tråden Babysense andningslarm?