• sång

Min tonårsgrabb vill ej till skolan......

God morgon på er!
    Min pojke vill ej till skolan.
    Frägar jag honom vad det är som är fel,svarar han ......Jag vet ej.
    Har frågat om det är som han mår dåligt,något med tjejen,skolan,kompisar,vi i familjen.Men inga svar.Bara,Jag vet inte!

Han sover dåligt.Har vännt lite på dygnet.Är uppe sent,o orkar ju ej gå upp i tid.

Jag har sagt i dag,att han o jag ska göra något,så att vi kan prata.Jag vet ju att något är galet,när han gör o säger så här.

Någon som har tips på vad jag kan göra,säga,agera?

• Svar på tråden Min tonårsgrabb vill ej till skolan......
  • knyzzla

Vet ju inte exakt hur gamal killen är, men prata med skolan om praktik så att kan kommer ifrån skolan ett tag.

• marjalena

Hur gammal är han?

Kan det inte bara vara så enkelt att han är trött och inte orkar pga att han är uppe sent på kvällarna?

• knyzzla

ett tips är att låta honom vara också, inte vara "in the face" med fråger hela tiden

• a mor

Det är faktiskt allvarligt tycker jag. Jag tycker att du börjar att prata med skolan och se om dom kan hjälpa dej på något sätt. Barnen inser faktiskt inte vilken förlust det är att inte gå grundskolan klart, och då måste vi vuxna hjälpa dom att öra det rätta.
    Hoppas du får hjälp.

• knyzzla

skolan är inte ALLTID rätt, skolan har man chans att ta igen, men han måste göra något, så jag tycker att praktik (vart får han välja själv såklart), det burkar inte vara några problem.
    Jag är 18 år, jag har varit i den sitsen och nu går jag på IV, våra anledningar till att inte få i skolan är antagligen inte samma, men jag vet iaf hur det känns, jag har missat 7an - 9an, jag har klarat mig jättebra så sätt inte så stor press på honom, men låt honom heller inte vara

• sång

Han blir 17 om några dagar.Går på PEAB skolan.Han säger att han trivs.Jag har redan ringt hans lärare,det var telesvar.Men jag pratade in,så han ska ringa mej sen.
    OM det har varit något,så har alltid min grabb haft svåry att prata om det.Han har tagit sitt fiskespö istället,o gått o fiskat.....
    Jag tänker göra så här idag,att låta honom sova nu,sen så tar han o jag o gör något,o då kanske han kan säga något...
    Jag blir ju bekymrad.Så här har han aldrig varit!

• Emma w S

Eftersom han faktiskt svarar på din fråga, även om svaret är "jag vet inte", så visar han ändå att något faktiskt är fel. Andra tonåringar säger gärna "inget" på en sån fråga.
    Jag tror att han vill prata men inte vet hur han ska våga öppna sig.
    I tonåren är det grymt mycket som händer. Det behöver inte ha med skolan eller er att göra alls, utan helt enkelt han själv, killar har också hormoner som spökar till det.

Hur gammal är han? Om han går i sjuan eller sista året på gymnasiet är en stor skillnad nämligen.

• sång

Nä,jag vet att skolan inte alltid är rätt.Jag vill ju veta vad han tycker....
    Ställer inte stora o höga krav,jag lyssnar o försöker göra det bästa för hans fördel.

• Emma w S

sång

Jag tycker du gör helt rätt!
    Du ger honom respekt när du låter honom vara hemma idag. Det visar honom att du bryr dig...

• knyzzla
    Svar på #6
    snacka med han om praktik eftermiddag ist för att fråga vad som är fel, han gillar ju tydligen att fiska.
    Fråga om han vill prova jobba nånstans där dom är fiskegrejjer?
  • sång

Han är 17.Ja,jag VET att det är något.Han säger ju....jag vet ej.O jag känner honom så passs bra,att jag VET att det är något.Ska se om jag kan få honom att öppna sej lite idag

• knyzzla
    Svar på #6
    snacka med han om praktik eftermiddag ist för att fråga vad som är fel, han gillar ju tydligen att fiska.
    Fråga om han vill prova jobba nånstans där dom är fiskegrejjer?
    Det behöver inte vara något spec, alla har personliga svackor ibland!
  • sång

Jag ska ta med honom i dag till en fiske o jakt butik.....Äta något gott,bara han o jag....Prata....ha kul.....O jag ska ge honom VÄRLDENS BAMSEKRAM AV KÄRLEK O KRAFT,o visa att jag bryr mej o är bekymrad......så kanske han kan öpna sej....

• silkie

Jag känner verkligen igen mig. Har en son som går 1´a året på mediagymn. Han går den linjen han ville in på och säger att han tycker det är kul. I dag kom ett brev om att han är varnad för att få CSN indragen. Han har alltså för mycket ogiltig frånvaro. Säger att han har ont i magen och mår illa. Nu har han fått tabletter mot halsbränna och säger att det blivit lite bättre. Hela förra terminen försov han sig ofta så vi har pratat om dålig närvaro redan förra terminen. Han spelar mycket data och vi har ständiga konflikter ang det. Jag hoppas det löser sig för dig. Kommer du på någon bra lösning är jag idog lyssnare.

• Bevabus

Det låters om skoltrötthet. Och att han inte orkar gå upp på morgonen efter att ha suttit upp väldigt sent på kvällarna är inge konstigt. Mina klasskompisar har en tendens att göra det och antingen så kommer de sent till lektionerna eller så kommer de inte alls för dom orkar inte.
    Ge honom läggtiden kl 22, för hans eget bästa. Förklara att du gör det för hans skull. Vi tonåringar behöver faktiskt mest sömn än någon annan här i världen och vi mår jättedåligt om vi inte får sova.

Svar på tråden Min tonårsgrabb vill ej till skolan......