• bjden

Hundar som pinkar på tomten

Hur resonerar ni som låter era hundar pinka på andras tomter, häckar, murar, brevlådor mm, mm?

Hur resonerar andra husägare kring detta skvättande på era tomter?

Jag blir i alla fall galen på alla som går förbi vårt hus och ska till skogen för att rasta sina små telningar. Det finns allmänning innan vårt hus och precis efter samt är 100 meter till skogen. Ändå så måste hundägarna låta sina hundar pinka på vår mur eller brevlåda. Påpekar man det så "Är det inte vår tomt", "Det finns värre problem i världen", "Lite hundkiss skadar väl ingen".

Problemet är ju med hanhundar att har en börjat pinka så ska alla dit och skvätta.

För mig är det lika illa som om jag skulle låta min son ställa sig i trappen utanför någons dörr och pinka.

• Svar på tråden Hundar som pinkar på tomten
  • amris

Jag tycker personligen inte att det är så farligt, fast jag blir ju i och för sig inte tomtägare förrän om 1 1/2 månad... Då kanske jag ändrar mig Hanhundar skvätter ju som sagt lite här och där, men det brukar inte komma så många droppar varje gång. Däremot tycker jag det är himla äckligt när folk inte plockar upp efter sina hundar som bajsat

• tii

jag låter aldrig vår hund pinka på andras trädgårdar. usch. dessutom så dör gräset, buskarna eller vad de nu är i växtväg dom pinkar på om dom pinkar tillräcklit många gånger på samma ställe.. *puh* lång o konstig mening.

• bjden

Amris: Det är nog det som är problemet: De flesta som går förbi oss med hundar bor i lägenhet och förstår inte vilken sanitär olägenhet det blir när alla hanhundar ska skvätta på tomten. Varje hundägare går ju förbi oss 1-4 gånger om dagen och de flesta reflekterar inte ens över att hunden skvätter och var den skvätter. Jag brukar verkligen bemöda mig om att vara trevlig när jag tar upp det med hundägarna men i de flesta fall blir det bara "hugg & slag". En rolig "incident" var när vi precisa flyttat in i huset och en STOR schäfer skvätter på brevlådan. Jag sprang ut och pratade med ägaren som, faktiskt, inte hade tänkt så mycket på det. Han bad om ursäkt och efter det så morsar vi alltid på varandra när han kommer med hundarna och ibland blir det även lite snack.

tii: Bor du i lägenhet eller hus?

• tii

nu bor jag i lägenhet, men innan bodde jag hos mama i hus.

hunden bor hos mama.

• Upptagen

Det beror kanske lite på hur tomten är utformad? Att en hund skvätter på en häck tycker jag inte är så farligt, på ett vittmålat staket är det kanske inte riktigt lika kul.
    Jag har som tur en tik som helst kissar i högt gräs, så det blir inget pinkade på andras tomter eller staket...

Värre är det däremot när folk inte plockar upp hundbajset... speciellt på vintern är det vanligt att hundägare glömmer sig. Varken roligt för mig, hunden eller nån annan att trampa i det...

• bjden

Tussilago: Även häcken står ju trots allt på en tomt och det är samma problem där med hundatals hundar som använder den som pinkstation. Hur man än vrider och vänder på det så pinkar hanhundar på samma ställen så det blir koncentrerat på ett fåtal ställen på häcken med lukt och döende häck som påfölj. Vi har ingen häck men en tjusig mur som blir kraftigt missfärgad av hundpink. Till saken hör att muren står ca 0.5-1 meter in på tomten och utanför är det grus. När vi då påpekar att de faktiskt är 1/2 meter in på tomten de låter sin hund pinka blir de förbannade och skriker "det kan väl inte jag veta". "Näe, det är därför jag talar om det för dig" säger jag. Då blir de förbannade och skriker åt en att det är "futtiga problem man har som bryr sig om lite hundpink när folk svälter i 3:e världen", blablabla.

• bjden

tii: Då vet du ju hur det kan vara sen tiden du bodde hemma.

• sheeba

Hade en hanhund innan, men jag tyckte inte om att han skulle gå och skvätta överallt.
    Drog alltid bort honom om jag såg att han höll på att lyfta på benet.

Det är ju på en annans mark en annans hem, ja vad det nu är.

Man kan lika gärna dra med dem så de får kissa där det är ok, de kan hålla sig.

Det finns ett medel i djuraffärer som man kan spraya där man inte vill att de ska kissa.
    Om det nu inte är en hel gräsmatta då kan det ju gå åt många flaskor

• bjden

Sheeba: Tack för tipset, ska kolla på det.

• amris

bjden

ok, om du har en mur som blir missfärgad pga alla hundar som går där och kissar så förstår jag verkligen att du blir irriterad! Jag insåg inte riktigt att det var så ofta det hände! Att muren dessutom står en bit in på er tomt gör det ju ännu värre...

Svar på tråden Hundar som pinkar på tomten