• Amelié77

Någon som har en Citroen Xsara Picasso?

Vi funderar på att köpa en ny sådan, men 2 liters maskin och automatväxlad.
    Är det nån här som har erfarenheter av en liknande bil? Den verkar ju bra, men stort lastutrymme baktill. Men det är så svårt att veta. Ganska billig är den ju också i jämförelse med andra stora bilar....

• Svar på tråden Någon som har en Citroen Xsara Picasso?
  • Hustomten

Vi har en men inte automaten, så den vet jag inget om men bilen i övrigt är vi jättenöjda med. Den är skön att köra tack vare att man sitter så högt upp. Väldigt lätt att stuva in tre ungar i också tack vare höjden (spara ryggen). Barnen gillar att de sitter högt och ser så bra ut. Det går in massor i bagaget känns det som i alla fall.

Ska man vara lite negativ kan man väl säga att baksätet är lite hårt men ungarna sitter ändå på bälteskuddar. Och jag har åkt en längre sträcka där bak det går. Har tidigar bara ägt volvos och de är ju lite mer komfortabla men inte lika billiga och snåla. Våran har ännu inte gått 1000 mil så den drar fortfarande runt 0,8L/mil men våra grannar har kört längre och deras drar 0,75 L/mil.

Kan tillägga att armstödet som sitter på stolarna är suveränt skönt att ha och det saknar jag i våran andra bil...en renualt 19.

Lycka till med ett bra bilköp om ni slår till!!!

• Amelié77

Ååh, va kul med ett svar! Idag ska vi hem till mina föräldrar och visa den, så då får vi provköra den 12 mil innan vi bestämmer oss. Jag har aldrig tidigare kört automat, men igår testade jag och jag blev helt såld! Sååå kul!
    En sak som vi tyckte var lite negativ när vi provkörde den är att det verkar vara ganska högt ljud inuti bilen, speciellt i baksätet. Tycker du det också? Vi är visserligen vana med två gamla skruttiga bilar som låter oerhört mycket så jag tror inte att vi kommer att störas av det. Picasson är ju hundra gånger tystare än dem!
    Armstödet ja, det verkar bra. Men finns det bara på högra sidan på förarsätet? Jag skulle vilja ha stöd för båda armarna, men om jag minns rätt fanns det bara på den ena sidan. Kanske man kan köpa till...?

• Hustomten

Automat är underbart det hade vi på förra bilen

• Hustomten

Hade bråttom sist. Nej jag tror inte det går att få dubbla armstöd, har väl med krockkudde i stolen att göra.

Visst är den väl inte jätte tyst men jag upplever det inte så farligt, lite värre med vinterdäck dock Men jämfört med den andra bilen vi har är det inte inget. Innan vi tittade på denna så var vi inne på att skaffa en Berligo Family för de hade så bra erbjudande då, men vi ångrade oss efter att ha provat en Xsara. Det var tack vare att försäljaren var ute när vi kom som vi provade den. Så egentligen är det en ren slump att det blev den I alla fall kan jag säga att Berlingon är väldigt ljudlig i jämförelse.

Tycker också att den är väldigt mjuk och behaglig i gången på våra ruskigt dåliga vägar.

Kan tillägga att vi har valt att ha alla barnen i bak och eftersom vi har en stor kille som inte kan ha vilken bakåtvändstol som helst så får jag sitta väldigt långt fram, men det är ju bara för ca 1,5 år till Man överlever!!!

Hoppas ni har haft en trevlig resa

• Amelié77

Nu är det bestämt! Det blir en Picasso! Jag körde ganska mycket igår kväll, vi hade jättedåligt väder här med regn och blåst och jag tyckte den gick väldigt bra trots det. Visserligen kände man ibland att vinden tog tag i den, men det gör det säkert med alla andra höga bilar också.
    Det som jag tycker mest om är att man sitter så högt i den. Man känner sig som vägens kung, man ser ju taken på alla andra bilar. Väldigt bra sikt.
    På lördag ska vi beställa bilen, sen är det "bara" att vänta 2,5 månader på att få hem den, suck...Vill ha nu!
    Jag tyckte också att det var väldigt stort utrymme i bilen, speciellt då jag satt i passagerarsätet framtill. Det kändes som att sitta hemma i en skön och stor fåtölj.

Svar på tråden Någon som har en Citroen Xsara Picasso?