• smillis06

Resa runt i Vietnam

Planerar att resa runt i Vietnam och vidare över till Kambodja (och ev. Laos) för att slutligen hamna i Singapore...detta ska ske nu i nov/dec.

Är det någon som har rest i framförallt Vietnam under vinterhalvåret som kan tipsa om saker att se och ställen att bo på?
    Vi reser med en ettåring och en treåring och tiden vi stannar i vietnam kommer att vara cirka fyra veckor..
    Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Resa runt i Vietnam
  • filos

Städer som jag tycker ni inte ska missa är Hoi An och Dalat. Hoi An är med på Unescos världsarvslista. En jättevacker liten stad där man kan dessutom låta sy en ny garderob åt sig själv nästan gratis!!! Ca 15 minuters cykelväg/5 minuters taxifärd finns en fin sandstrand också. Dalat ligger inåt i landet, ca 150 km från Saigon. Naturen där är fantastiskt med vattenfall, risfält, berg och dal! Det lär vara vietnamesernas mest populära bröllopsresaresmål.
    Saigon tyckte jag var rätt ok stad. Bra shopping!!! Det finns väldigt många utflykstmöjligheter och organiserade turer därifrån, t.ex Cu chi-tunnlarna, Mekong Delta m.m..
    Vill ni bara slappa, sola och bada så ta inrikesflyget till ön Phu Quock. Vi alslutade vår sydostasienresa där och trivdes en hel vecka. På den tiden fanns inga charterresor dit och ön var otroligt lugn och det fanns inte speciellt mycket annat att göra än ligga på beachen. Men nu har säkert turismen ökat där också och jag kan tänka mig att det finns fler aktiviteter att välja mellan om man nu vill det!!!
    Hue har mycket kultur och masser med saker att göra men tyvärr regnade det ständigt och massor då vi var där och de flesta utflykterna som vi hade planerat blev inte av.
    Jag tycker att man kan gott och väl skippa strandstaden Na Trang. För mig var det besvikelse . Blåsig och skitig strand, tråkig stad, usch...tyckte inte alls om det.
    Undrar du nåt mer om dessa ställen så är det bara att fråga!!!

• Florence

Jag håller med föregående talare. Jag har varit i både Laos, vietnam och kambodja. Jag gillade vietnam bäst. Tänk på att inte ta bussen om ni har barn med er!! Man vet aldrig vad man får!! Flyg eller ta en PRIVAT bil, en helt egen bil alltså inte en minivan som ni delar med andra. För att tjäna mer pengar så säljer de som kör bussar/minibussar biljetter till vietnameser och bussarna blir helt överfulla och stannar på 100 ställen på vägen för att packa på varor/folk.

I Hanoi så finns de en statlig turistbyrå, den ligger mellan de gamla kvarteren och sjön (du kommer fatta när ni kommer dit). Dom är JÄTTEBRA, vi bokade några hotell och flygresor genm dem och de var de bästa och mest prisvärda av alla.

I laos är det mycket droger så att ni vet, eller det var det för ett par år sedan, men man kan hålla sig undan. Det är mkt vackert där men jag tror inte att jag såg några som reste med barn då det inte är särskilt barnvänligt. Men iallafall så tyckte jag att det kändes som att till exempel vang viens turism var uppbyggt runt europeiska och amerikanska ungdomar som gillar att röka på och äta fet/söt mat. Men som sagt man kan ju hålla sig undan dessa människor (förstår inte hur man kan åka över halva jorden för att ta droger i några månader). Fråga gärna om du undrar någor särskillt.

• Cia o krabaten

Reste Hanoi-Na Trang ("Badort")-Ho chi min city
    Flög till Na Trang, vilket var helt ok men litet.
    Sedan buss vilket var drygt så det skulle jag aldrig göra med små barn.

Vi turistade mest med vuxensaker-gamla krigsställen, cuchi tunnlar osv så där har jag inget tips för barnresande där.
    Oftast ok standard på hotell, inte för dyrt, och billig mat, men man kunde få lite vad som ibland då det kunde vara svårt att beställa på vissa ställen *Minns hur vi gapade när det kom en hel höna i en kastrull som mest såg ut som en hink *

• smillis06

Tack för tipsen! Nha Trang är alltså inget att ha? Bra att veta!
    Har nog inte direkt ta buss med barnenn, framförallt inte när vi vet hur man kör bil i asien..
    Hade tänkt att åka längs kusten, men det kanske kan vara värt att först ta sig in i landet lite och sedan neråt mot phu quock...

Svar på tråden Resa runt i Vietnam