• Ducati9

recept till 6 månaders bebis...

jag gör egen barnmat, men tyvärr har jag slut på idèr vad man kan laga, för det ska väl vara kokt mat bara?
    tacksam för alla goda/enkla recept jag kan få hjälp med..

• Svar på tråden recept till 6 månaders bebis...
  • 3 barns mamma84

Det finns mkt du kan ha i typ hemlagade köttbullar,kött,fisk

• 3 barns mamma84

Det är bara att göra allt spagetti och köttfärssås mm ja allt det du kan tänka dig allt utom korv...o salt och socker och ägg för det kan man vara allergisk för

• Ducati9

men kryddor då?
    varför får dom inte äta stekt?
    tack för svar..

• Cia o krabaten

Ska själv laga min och dotterns favorit här i veckan nu när sonen närmar sig 6mån.
    Rotsakspuré och kyckling.
    potatis. palsternacka och morot mixas med smör och bröstmjölk (El ersättning om man inte ammar).
    Koka kycklingfié och mixa den med.

Sen fryser jag dem separat i iskuber.
    Denna rätt kan ju göras mindre mosad när barnet ska ha mer bitar i. Både kycklingen och moset.

• Ducati9

tack det va ett bra och enkelt recept...går potatis purè att frysa?

• Nialex

Japp det går att frysa...Jag blandade i lite ersättning när jag gjorde iordning den bara så den inte blir så stabbig.
    Gjorde jag i början när jag försökte ge sonen hemmagjord mat. Han ratade den dock totalt och äter numera bara burkmat...

• 3 barns mamma84

Ducati9 skrev 2009-01-27 10:16:18 följande:

men kryddor då?varför får dom inte äta stekt?tack för svar..
    Då kan använda frysta örter som basilika persilja mm massa grönsaker du kan mixa som frysta mm ärtor majs ja allt möjligt purjolök kokt eller som den e..
    Salt socker mm allt med salt att göra får man inte använda ännu.
    Du ska koka fisk kött och kötbullar kan du steka med lättsaltat eller olja det finns ju smör som inte innehåller salt.
  • Cia o krabaten

Ducati9 skrev 2009-01-27 10:19:53 följande:

tack det va ett bra och enkelt recept...går potatis purè att frysa?
    Ja det gör det.
    Ev hade jag i lite bröstmjölk när jag värmde det sen.
  • Ducati9

va bra nu har jag lite mer tips inte bara potatis och rotfrukter som jag mäst gjort förut...alla bra recept med kött, fisk, kykling pasta ris upskattas..:)

• Åsa Lund

Jag fick ett häfte med recept på bra barnmat på BVC.
    "Barnmat -råd och recept" av Carina Trägårdh Lunneryd.
    Fråga på din BVC om inte de har boken, annars låna nån bok om barnmat på biblioteket!

• HeartsOnFire

Du kan göra frikadeller, äggröra(tror jag iaf att de kan äta vid 6 månader)...lite allt möjligt går att göra till dem.
    I bokhandeln finns "lilla&stora mosboken". Lilla mosboken är en pekbok för barnet och stora mosboken är en receptboken för föräldern. Kika på den, vi har den och tycker att det finns bra tips där. =)

Svar på tråden recept till 6 månaders bebis...