• Angelgirl13

Böcker för 4-åringar om hur saker funkar

Har ni något boktips på bra böcker om hur olika saker fungerar? Min dotter är så nyfiken på vart vattnet tar vägen när man spolar ner det i vasken, varför bara framhjulen är rörliga på bilar etc (en framtida ingenjör ) och vi har svårt för att förklara på ett bra sätt - och KAN inte heller alltid svara på hennes frågor eftersom vi inte vet hur allt funkar.

Jag minns att jag gillade "Så funkar det"-böckerna när jag var barn, men jag tror att de är till för lite äldre barn. Dessutom så hittar jag bara "Så funkar du" i den nätbutik jag brukar handla från.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Böcker för 4-åringar om hur saker funkar
  • Cia o krabaten

Har en likadan 4-årig tjej här hemma så jag undrar med!

Härom dagen frågade hon om dinosaurier! *Fick gnugga geniknölarna ordentligt då *

• Angelgirl13

Kul att höra Min tjej gillar också dinosaurier (i perioder iaf), så vi har köpt några dinosauriefilmer. Fast dem har hon dissat; de var nog för mesiga, haha.

• Söderböna

Vi gillar Rut & Knuts faktaböcker. De heter "Rut & Knut tittar ut..." De handlar om allt från trafik till väder. De är lagom faktaspäckade och har också lite ramsar, sånger mm. De förklarar på ett lagom sätt för pluttan.

Det finns också en del "experimentböcker" som också har bra förklaringar varför det blir som det blir.

• Angelgirl13

Söderböna
    Ja, Rut och Knut finns ju! Dottern älskar dem, men jag har ännu inte testat deras faktaböcker. Tack för tipset!

• zika

Finsn 2 nya superbra böcker nu som heter
    Från luft till snorkråka och Från glass till bajs

De handlar om vad som händer i kroppen och har jättebra pop-upbilder
    Jag hr lärt mig en del jag med och det känns som om de passar alla åldrar. Går att anpassa och läsa lite mer fakta ju äldre barnen blir
    Här älskas böckerna av vår 4 åring och 2 åringen är också rejält nyfiken

• tomtebomamma

Stora varför-boken och Stora hurdå-boken är ganska bra!

• Nenne77

Jag kan varmt rekommendera Kråkes bokklubb! Mycket pedagogiska och bra böcker!

• Vhilma och Victor

tomtebomamma skrev 2009-02-24 22:56:15 följande:

Stora varför-boken och Stora hurdå-boken är ganska bra!
    Dom tänkte jag precis tipsa om!
  • pyretochbönan0809

Rekommenderar böckerna om Mulle meck! Han bygger en massa grejer och det är jättemånga bra beskrivningar om vad och varför han använder saker

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
  • lillvilda

Rut & knut tittar ut mina absoluta favoriter{#lang_emotions_laughing}. Dom använder jag när jag arbetar på förskolan. Söta å roliga.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Angelgirl13

Tack för alla tips!
    Jag och dottern bara älskar Rut och Knut, så deras faktaböcker ska vi absolut testa :) Kråkes bokklubb gick vi med i förra månaden, och nyss inhandlades Från glass till bajs.

• lillvilda
    Svar på #12
    åh ja bajsböcker brukar var populära i den åldern{#lang_emotions_wink}
    ♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
Svar på tråden Böcker för 4-åringar om hur saker funkar