• Anonym (Så ont)

Ansiktsförlamning och jobbig smärta, någon som haft så?

Håller på bli galen på värken men inget biter ju på den smärtan.
    Vad har ni tagit som hjälpt om det nu finns nån som haft lika och fått smärtlindring?

• Svar på tråden Ansiktsförlamning och jobbig smärta, någon som haft så?
  • Anonym (Så ont)

Ingen?

• Anonym

Det där låter som allvarliga symptom, har du blivit utredd för dem av läkare? Om inte tycker jag att du ska kontakta vården.

• Anonym (Så ont)
    Svar på #2
    Har kontakt och ska tillbaka imorgon igen men jag tror inte dom inser hur ont jag har.
    Dom låter frågande till min smärta och vet inte riktigt vad den beror på eftersom jag inte fått några utslag som annars kunnat vara boven. Orkar snart inte mer.
  • Anonym

Väldigt svårt att säga eller tro vad det kan vara men....
    Det finns nerver i ansiktet som kan bidra till smärta och "förlamning",
    det är inte ovanligt med nervvärk i just ansiktet.
    Det kan även t.ex bero på ett fästing bett, man kan få sympton lång tid efter ett bett.
    Jag skulle kunna gissa på flera orsaker men jag tycker du skall börja med att kontakta en allmän läkare på din vårdcentral så han får remetera dig vidare om det behövs.

• Luddvar

Vart sitter smärtan? I ansiktet? Det finns en tredelad nerv där som heter trigeminus-nerven, ansiktskänselnerven och som i vissa fal kan ge svåra smärtor. Dessa kan ibland misstolkas som käkproblem eller tandproblem.

• Anonym

Hoppsan, jag skickade mitt inlägg när duu redan skrivit ditt sista.
    Vet inte om det kan vara som jag skrev men nämn det ändå för dom och se vad dom säger.
    Jag jobbar själv som USK och vet att nervvärk i ansiktet inte är en ovanlig åkomma.

• Anonym (Så ont)
    Svar på #5
    Har en konstaterad ansiktsförlamning sen 11 dagar tillbaka. Ätit en dunderkur kortisonen som avslutades idag men får bara mer och mer ont. Det började med öronvärk och yrsel och sen kom förlamningen men den värken var inget mot det här. Det strålar och pulsar på ett mysko sätt i och runt örat, ner i käken och bak mot nacken. Den drabbade halvan är ond och öm, känns nästan som bihålevärk när man tar på ansiktet men det är ändå lindrig mot hur den andra värken (runt örat) känns.
    Går på maxdos panodil och Voltaren men det hjäper inget och eftersom jag ammar kan jag inte få nåt annat heller
    Anonym skrev 2009-01-27 19:22:41 följande:
    Hoppsan, jag skickade mitt inlägg när duu redan skrivit ditt sista.Vet inte om det kan vara som jag skrev men nämn det ändå för dom och se vad dom säger.Jag jobbar själv som USK och vet att nervvärk i ansiktet inte är en ovanlig åkomma.
    Luddvar skrev 2009-01-27 19:20:31 följande:
    Vart sitter smärtan? I ansiktet? Det finns en tredelad nerv där som heter trigeminus-nerven, ansiktskänselnerven och som i vissa fal kan ge svåra smärtor. Dessa kan ibland misstolkas som käkproblem eller tandproblem.
  • Cesso

TS- Jag vet nog hur ont du har. Jag drabbades av världens värsta värk efter en käkoperation som gick fel. Höll på dö av pain. Blev omopererad och bra. MEN några månader senare fick jag plötsligt "bisarra" symtom (läkarnas beskrivning) då halva ansiktet tog FRUKTANSVÄRT ont. Det kändes som att det brann. Outhärdligt var det. Värken satt i vänstra ansiktshalvan. Utöver den "brännande" känslan, så "kröp det under huden", kändes som "spindelnät" och "tusen nålar". Jag kunde vakna upp på natten och känna som att någon stack mig med nålar i helva ansiktet samtidigt som jag hade SÅ ont.
    Dessutom tappade jag känseln i den ansiktshalvan och kunde knappt känna beröring där.

Jag hade det så himla jobbigt och förstod ingenting. Läkarna förstod inte heller varför jag hade så ont. Jag var livrädd att det skulle vara så för alltid.
    Hur som helst så höll det värsta i sig i ca 9 veckor varpå det sedan avtog succesivt. Nu har det gått 10 månader och värken är borta. Diagnosen blev till slut SPÄNDA MUSKLER. Fick en bettskena som hjälper. Musklerna blev tok-spända och påverkar då nerverna i ansiktet. Mkt skumt.
    Idag är jag nästan symtomfri men känner av det då jag är spänd.

Det kommer att släppa för dig. Oroa dig inte. Mot nerver finns ingen bra medicin, men när jag tidigare hade så ont i ansiktet (efter den misslyckade operationen) fick jag maxdos Citodon (tror man kan amma på den) vilket hjälpte. En dubbeldos 4 ggr/dag. Man blev i alla fall groggy och orkade då uthärda värken bättre.

Lycka till. kram.

Svar på tråden Ansiktsförlamning och jobbig smärta, någon som haft så?