• Hallonmun

BM rekommenderade kryckor för foglossning, men hur går man med dem?

Min BM rekommenderade kryckor för foglossningen, men hur går man med dem? Lite knasig fråga, men när jag fixat kryckorna så provade jag och gå med dem, men hur går man bäst för att avlasta bäckenet? ska man sätta fram båda samtidigt, eller ska man gå tvärt om mot vilken fot man sätter fram? nån som kan förklara?

• Svar på tråden BM rekommenderade kryckor för foglossning, men hur går man med dem?
  • dogcatbird

Vänster krycka går tillsammans med höger ben, alltså inte som dr House går, det onda benet ska gå *mellan* ett bättre ben och en krycka.

Sedan går höger krycka med vänster ben, om nu inte du vill hoppa på kryckorna som när man var ung och hade gips.

kryckorna följer då armarna, som de skulle ha gått om man pendlat med dem utan kryckor.

• Vombell

Men fick du inte en lektion när du hämtade ut dem? Jag fick mina av en sjukgymnast och fick då lära mig där. Vid foglossning ska man gå med SAMMA ben och arm samtidigt. Alltså fram med hö ben och hö krycka samtidigt. Man ska bara gå nästan som vanligt men få avlastning.

• Hallonmun

dogcatbird skrev 2009-01-27 14:06:46 följande:

Vänster krycka går tillsammans med höger ben, alltså inte som dr House går, det onda benet ska gå *mellan* ett bättre ben och en krycka. Sedan går höger krycka med vänster ben, om nu inte du vill hoppa på kryckorna som när man var ung och hade gips. kryckorna följer då armarna, som de skulle ha gått om man pendlat med dem utan kryckor.
    så det spelar inte nån roll vilket man gör, man väljer sätt som känns bäst då?
  • Hallonmun

Vombell skrev 2009-01-27 14:09:58 följande:

Men fick du inte en lektion när du hämtade ut dem? Jag fick mina av en sjukgymnast och fick då lära mig där. Vid foglossning ska man gå med SAMMA ben och arm samtidigt. Alltså fram med hö ben och hö krycka samtidigt. Man ska bara gå nästan som vanligt men få avlastning.
    Nej eftersom de inte skriver ut kryckor längre som hjälpmedel så får man antingen köpa dem själv eller låna av nån man känner.
    Så man ska stödja sig mot kryckan ist för benet när man tar ett steg?
  • Vombell

Grejen är ju den att man har inte ont i ett ben oftast utan i bäckenet. Man hoppar inte... Man går försiktigt fram och för kryckorna med sig som stöd.

• Vombell

Precis, lite av tyngden från din kropp kommer på kryckan istället för på benen. På min vårdcentral får man ett besök hos sjukgymnast och de har kryckor där som de säljer.

• Hallonmun

Vombell skrev 2009-01-27 14:15:03 följande:

Precis, lite av tyngden från din kropp kommer på kryckan istället för på benen. På min vårdcentral får man ett besök hos sjukgymnast och de har kryckor där som de säljer.
    ah oki! tack för rådet!!!
  • dogcatbird

Det är för att man inte hoppar som jag fick lära mig att gå växelvis, annars vrider man ju kroppen hit och dit, om man går passgång sas.

men det kanske är speciella råd vid foglossning.

Svar på tråden BM rekommenderade kryckor för foglossning, men hur går man med dem?