• Anonym

Ni med depression och ångest-tjocka i halsen?

Jag har slem i halsen och kan hosta upp genomskinligt/vitt slem då och då. Känner liksom att det hela tiden sitter i halsen.
    Har ni det så?

• Svar på tråden Ni med depression och ångest-tjocka i halsen?
  • Anonym (A)

Så har jag det med, men har aldrig tänkt att det kan bero på depressionen och ångesten? Finns det något samband? Låter konstigt..

• Anonym

Många säger att det har samband. Man liksom sväljer och biter ihop tänderna när man mår dåligt så det blir liksom att halsen påverkas.

• Anonym (1)

Jag lider inte av depression, men har lite dålig självkänsla och får lätt ångest för ditt och datt. Symptom är bland annat att jag blir tjock i halsen, det liksom bultar i halsen...

• Anonym

Jag har då aldrig mått dåligt innan i mitt liv psykiskt och slemmet kom i samband med detta..

• Anonym (1)

Anonym skrev 2009-01-27 14:17:28 följande:

Många säger att det har samband. Man liksom sväljer och biter ihop tänderna när man mår dåligt så det blir liksom att halsen påverkas.
    Jag gnisslar tänderna på natten under tunga perioder och vaknar då med spänningar i käke och hals. Så jag tror också det finns samband så som TS skriver.
  • Anonym (A)

Jag får ofta så på natten, kan vakna av det och få riktig panik! Det blir så svårt att andas då. För det går inte att svälja "bort", måste dricka en massa vatten för att det ska försvinna.

• Anonym

Har haft samma problem men efter att en läkare tog prover på mig så upptäkte vi att jag hade sköldkörtelproblem som ger samma symptom som depression.
    Min körtel var förstorad och nu äter jag Levaxin sen några år tillbaks.Min depression försvann med tiden och även känslan av tjock hals.

Man kan ta sköldkörtelprov hos vårdcentralen.

• Anonym (som jag)

Exakt så har jag oxå och har haft sen min man hade en otrohetsaffär i november och nu håller vi på att skiljas så jag lär väl ha det ett tag framöver då. 

Precis som Anonym (A) skriver så går det inte att svälja bort. 
  • hujamej

Hej,
    jag har också så. Ibland komemr det som från ingenstans och det känns som om jag inte kan andas och så far jag panik och hjärtklappning och så försöker jag svälja febrilt. Till slut går det men halsen känns tjock, som om ja var svullen och luftvägarna är små.

Är det farligt? Alltså - kan det vara medicinskt farligt, utöver att det är obehagligt?

Det är ett nytt symptom för mig. Jag har ätit piller för depression och harft några samtal med terapeut tidigare men 'klarat' mig själv de senaste 6 åren. Men jag är trött.

Senaste året har jag fått hjärtklappning, krypningar, ångest och just halsobehag. ja tror hela tiden att jag håller på att få en hjärtinfarkt och att jag ska dö. Jag vet inte om det är en del av depressionen eller något nytt. Min ursprungliga depression är mer så att den flammar upp nu , dvs jättepanikledsen med tankar om meningslöshet, äckel av mi själv, tårar mm en dag för att nästa dag vara relativt ok även om jag sällan ser någon större mening med livet.

Jag vet inte om det hjälper att söka hjälp? Det kanske bara är så att jag är sådan här - nere, ledsen och 'mindre glad' (ha!) än andra och att jag får lära mig att leva med det? Att jag kanske mer har dystymi och bara får acceptera det? Att skaffa hjälp och hitta en psykiatriker eller psykolog känns oöverstiligt. Jag vet inte om jag orkar. Jag bor i Stockholm, är det någon som har tips på var jag kan vända mig? Att gå till min vårdcentral och husläkare känns främmande, jag orkar bara inte öppna mig för ytterligare en främling som mest tycker att jag fjantar mig - för så känns det alltid. Finns det någonstans man kan gå, med vettig och förstående och utbildad personal, som innebär att man kan slippa remissinstansen och den vanliga vården?

Tacksam för all hjälp!

• Anonym (psyke-mage)

Känner igen symptomen...Jag lider själv av PÅ Och halsbränna. Jag tror att det kan vara magsyra som (delvis) orsakar tjock i halsenkänslan. Alltså ångest = stress = ökad magsyraproduktion = slem i halsen. Det i kombination med att man fokuserar på halsen skapar känslan. Om man tänker på det känns det ju också mer, och det är väl så vi ofta gör, vi som har PÅ och GAD man överfokuserar på kroppsliga symptom = det känns värre än vad det är. Därmed inte sagt att det inte är extra slem i halsen eller tjockt i halsen, utan bara att det är lätt att "tänka det värre"
    Naturligtvis ska thyroidvärden, sköldkörteln, kollas vid såna symptom, som nån sa....

• Jimmy 249

Lyfter en gammal tråd. Jag är oxå tjock i halsen o hostar upp vitt/genomskinligt slem ibland men oftast känns det som att det inte vill släppa utan bara åker upp o ner i halsen. Det bruka vara värst när jag har ångest lr blir stressad/uppspelt. Ju mer man tänker på de desto värre känns det. Brukar gäspa massor när det känns som ja inte får tillräckligt med luft.

Svar på tråden Ni med depression och ångest-tjocka i halsen?