• Summerlove

Vad tycker ni om montessori-pedagogiken?

Här där vi bor ska det starta en ny förskola som ska följa montessori-pedagogiken. Är själv inte så insatt, så jag undrar vad ni har för erfarenheter och åsikter om den? Både posetivt o negativt

° ° ° ღ♥ Eddie 2oo8-o2-08 ♥ღ ° ° °
  • Svar på tråden Vad tycker ni om montessori-pedagogiken?
  • Summerlove

puffar lite

• Summerlove

Ingen?

• Lidingöbo

Jag tycker att montessori är super! Barnen lär sig en massa och det anpassas efter det deras lust och intresse. De lär sig att vänta på sin tur och avsluta sina lekar innan en ny sätts igång. De lär sig att "faddra" de mindre barnen och påsåvis utvecklar de hänsyn och större empati. Man uppmuntrar till att använda sin egen fantasi och ge utlopp för det istället för att fröken ger färdiga instruktioner. Det gör dem till mer tänkande individer. Det finaste som finns är att "hjälp barnet att hjälpa sig självt" det innebär att man lär barnen det dem behöver lära sig för stunden ex om barnet säger: "Men jag kan inte"

"Hjälp mig att hjälpa mig själv"

Då gör man så att man visar hur det går till och steg för steg så blir barnet självständigt och jättestolt över sig själv. Det är montessoris motto. Barnen inkompetensförklarar inte sig själva men det gör tyvärr många vuxna när det gör allt för barnet ex påklädning istället för att ta sig tid att hjlåpa barnet att lära sig när de vill lära sig. Det är en seriös pedagogisk inriktning som passar så fint för småbarn! Materialen där är anpassade för deras storlek och de lär sig ex. om de vill leka med klädramar ex att knäppa knappar osv. Det finns så mycket bra montessorimaterial som är anpassat för att de småbarnen ska få utvecklas i sin takt att det är inte klokt att svensk kommunalskola inte använder dem. Svensk kommunalskola/förskola är anpassad för gruppen och tillåter inte att barn har olika behov och kunskaper. Jag förfäras över att särskilt barn som har särskilda behov blir missunnade saker som kan främja deras utveckling. Dagens dagis är för konstallerat i att alla ska vara med. Det blir då lätt att de barn som är i utvecklingsfaser inte hinner med och blir frustrerade och kränkta. Men i montessori utgår man alltid från barnet inte från gruppen. Då får alla det dem behöver. Många framgånsrika människor har sina barn på montessori för att barnen blir trygga individer. Ex Chelsea Clinton (Bill och Hillarys dotter) gick på montessori. Ex på framgånsrika människor som gått på montessori är ex skaparna till google.com, Jackie Kennedy, Michael Douglas.

De som hjälpt utveckla montessoriskolor i usa och kanada är bland annat Alexander Graham Bell och Thomas Edison.

Det bästa med montessori är att barnen utvecklas när de vill utvecklas så det blir språngfart och avslappning jämför med kommunal som har "gå i led" och inmatning.

• Ellabay

Sen passar inte alla barn in på en montessoriförskola.
    Jag är lite för och emot den pedagogiken. Jobbade heltid på en förskola ett halvår och fick lära mig om pedagogiken.
    Jag kan inte utala mig så mycket men där jag jobbade kändes det mer som en sekt än en pedagogik.

Jag föredrar hellre reggio emilia inspirerade förskolor.
    Lidingö har många montessoriförskolor de flesta föräldrakooperativ. :)

• petsod

Jag har bara positiva saker att säga om pedagogiken. Vår dotter på 3 ½ går på en jättebra montessori-fs med god ekenomi, härligt engegaerade fröknar, små barngrupper, fridfullt inomhusmiljö osv.

Barnen får lära sig att klara av mycket själva, personelen är lyhörda för vad resp. barn gillar att göra för stunden, allt är anpassat till barnens nivå osv.

Besök skolan och se hur det känns. Det förekommer ju dålia montessori-fs också såklart men det beror sällan på själva tankesättet utan mer på dem som driver fs.

• Summerlove

Tack för responsen =)
    Ja vi får väl helt enkelt besöka förskolan när den har startat o se hur det är, vi bor i en ganska liten stad där "alla pratar" när det kommer något nytt.. så vi får nog höra både posetivt o negativt kan jag tänka mig. Men finn det alltså även för så små barn som 1 1/2-2 åringar?

Fler får gärna lämna synpunkter..

• Ilene

Arbetar själv på en montessoriförskola, på en småbarnsavdelning (1-3 år), kan bara säga att alla förskolor är inte likadana bara för att det är montessoripedagogik.
    Det finns dom som kör benhårt på endast pedagogiken, inga leksaker ingenting....sen finns det förskolor som "blandar" upp med vanliga leksaker... som försöker tänka montessorikst men även tänker på vilket århundrade vi lever i.
    Om Maria Montessori levt idagens samhälle så tror jag även att pedagogiken hade utvecklats annorliunda men med samma grundtanke... hjälp till självhjälp och att ett barn sitter på otroliga mängder kunskap och innehar en stor nyfikenhet på sin omvärld...
    Jag skulle gått dit och bildat mig en egen uppfattning och inte lyssnat på alla andra...

• ladyrowena

Jag älskar pedagogiken men håller med om att det kan bli fel. Många gamla montissoripersonal kan glömma bort att livet har förändrats sen maria montessori levde. Man måste idag även få in vardagen och leken och det sociala i barnets förskola och då blir det jättebra.

• Jaramla

jag älskar montessori!! men finns tyvärr ingen fsk nära som tar emot barn som är yngre än 2,5 år så vi får snällt vänta....

• Elfva

Jag tycker montessori är jättebra! Håller med i mycket av det Lidingöbo säger!

Vår dotter går på en montessoriförskola, man är inte helt bokstavstroende där, man har t ex dator, spel och pussel, böcker och klossar och andra leksaker också. Dessa används framförallt på eftermiddagen för på förmiddagen har de sitt "arbetspass" då väljer alla barn själva vad de vill göra bland montessorimaterialen det kan t ex vara lek med bondgården, bokstäver, jordgloben, rosa tornet, hälla och ösa, baka och mycket annat. Pedagogerna ledsagar barnen genom materialen under barnets tid där, man utgår ifrån barnet och vad denne kan och "nästan kan" och presenterar dem för utmaningar som man tror ligger bra till för barnen. Montessorimaterialet i sig är helt fantastiskt, det finns flera vinster med varje material och de är självrättande och barnen tycker det är roligt.

De allra flesta barn trivs ypperligt med montessoripedagogik, men inte alla föräldrar. Det är också viktigt att man har bra och utbildad personal, det är viktigt att de har montessori utbildning utöver sin förskollärar eller barnskötarutbildning. Detta för att de ska kunna använda materialet på det sätt det är tänkt tillsammans med barnen... Så när ni funderar på just denna förskola kolla upp pedagogernas utbildning och känn av deras engagemang, hur de ser på sin verksamhet och vad de gör osv. Jag tycker också ni ska läsa en bok om montessoripedagogik själva för att känna efter om ni tror att det passar för er. Boktips: Montessoripedagogik i förskola och skola av Kristina Skjöld Wennerström och Mari Bröderman Smeds (finns på de flesta bibliotek) samt en av Maria Montessoris böcker t ex Barnasinnet.

• Ilene
    Jaramla skrev 2009-02-06 22:07:23 följande:
    jag älskar montessori!! men finns tyvärr ingen fsk nära som tar emot barn som är yngre än 2,5 år så vi får snällt vänta....
    Var bor du nånstans undrar jag.... vår yngsta fyllde 1 år samma dag som inskoningen började...
  • ladyrowena

Håller med om att det är viktigt att personalen har rätt utbildning. Men det är lika viktigt att den med montessoriutbildning även har någon riktig pedagogisk utb som bsk eller fskl. Själv är jag förskollärare med montessoriassistent utbildning och känner att jag har mycket av båda.

• Ilene

Absolut superviktigt med rätt utbildning, är själv barnskötare med montessoriutbildning 0-6 år och med NAMEX (kvalitetssäkring 3-6 år), kommer även att om några år hoppa på att läsa till förskolelärare på distans (2010) med en kollega som då kommer att precis ha avslutat sin montessori utbildning...
    Det jag själv tycker är viktigt är att man som pedagog brinner för pedagogiken och vad den egentligen handlar om, att barn är väldigt kompetenta små varelser som med lite tid och en massa utforskning av allt som finns kan mer än vad man tror. Man ska inte stirra sig blind på vad dom inte kan utan på vad dom kan och utvecklas därefter....Sen gäller det att kunna locka till sig barnet till olika saker och det kräver att man som pedagog och vuxen verkligen glider ner på ett barns nivå...
    Vi vuxna gör jusaker och ting för att vi måste, barn gör det för att det är kul.
    Det vi vuxna i montessorivärlden kallar barns arbete är detsamma som det som andra vuxna kallar barns lek....

• Summerlove

Är så tacksam för alla jättebra svar

Svar på tråden Vad tycker ni om montessori-pedagogiken?