• Haraaz

Mäta bukhöjden?

Om ni läst aftonbladet på sistone, så har det kommit fram att istället för att mäta BMI eller midjemått så ska man nu mäta BUKHÖJDEN. Man ska ligga ner och mäta upp till högsta punkten på magen.
    Jag undrar då, vet nån av er om hur man gör detta? Med linjal i en rak linje upp, eller måttband?

• Svar på tråden Mäta bukhöjden?
  • kärlektillminaflickor

Har ja aldrig hört om . :)
    Kollar in då o då och ser om du får något svar på din fråga!

• Abrakadabra

Det måste väl vara med linjal? Annars blir det ju som någon slags delsträcka på midjemåttet, om du förstår hur jag menar
    Minns du vilka mått som var bra/mindre bra?

• Eisa

Jag tror man kan ta linjal.

Anledningen till att detta ska vara ett bättre sätt att se hälsorisker är att det är fettet inuti magen, runt organen, som är det farliga, och det står fortfarande upp även om man ligger på rygg.
    Underhudsfettet däremot är inte alls lika farligt och det väller åt sidan när man lägger sig och man får ändå ganska platt mage.

Nu minns jag inte måtten men det borde gå att googla.

• Eisa

Bukhöjden bör vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor, läste jag nu.

• Abrakadabra

Ha, ha, vinkelhake tänkte jag också på

Du har förstås rätt i att det går att googla, jag brukar alltid göra det men så blev jag plötsligt lita lat ...
    Nåväl, enligt dn.se:
    Bukhöjden bör vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor, visar en ny studie, baserad på drygt fyratusen 60-åriga stockholmare.
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=869800

• Eisa
    Abrakadabra skrev 2009-01-27 16:19:53 följande:
    Ha, ha, vinkelhake tänkte jag också på Du har förstås rätt i att det går att googla, jag brukar alltid göra det men så blev jag plötsligt lita lat ...Nåväl, enligt dn.se:Bukhöjden bör vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor, visar en ny studie, baserad på drygt fyratusen 60-åriga stockholmare.www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2622&a=8698...
    Vi läste samma sida
  • Abrakadabra

Ah, där fanns t.o.m. mätinstruktioner (faktiskt med vinkelhake som bäst alternativ ):
    SÅ MÄTER DU BUKHÖJDEN:
    Ligg på rygg på ett hårt underlag med böjda knän. Placera till exempel en linjal (eller ett vattenpass om du vill vara noggrann) i navelhöjd. Mät höjden från underlaget till linjalen. Har du en vinkelhake, ännu bättre. Håll inte andan, mät höjden vid en lätt utandning. Bukhöjden ska vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor.

• Eisa
    Abrakadabra skrev 2009-01-27 16:21:16 följande:
    Ah, där fanns t.o.m. mätinstruktioner (faktiskt med vinkelhake som bäst alternativ ):SÅ MÄTER DU BUKHÖJDEN:Ligg på rygg på ett hårt underlag med böjda knän. Placera till exempel en linjal (eller ett vattenpass om du vill vara noggrann) i navelhöjd. Mät höjden från underlaget till linjalen. Har du en vinkelhake, ännu bättre. Håll inte andan, mät höjden vid en lätt utandning. Bukhöjden ska vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor.
    Nu blir jag sugen på att prova men jag har fan ingen linjal eller v-hake
  • Abrakadabra

Jag mätte just. Inte helt lätt att göra själv egentligen, svårt att hålla rakt och att inte dra in magen om man ska lyfta huvudet för att se vad man gör. Jag låg i alla fall såpas långt under, så jag är med felmarginal under gränsen

(Om du vill höfta till det utan linjal kan du ju även kolla med ett vanligt A4, som är 21 cm på bredden.)

• Eisa
    Abrakadabra skrev 2009-01-27 16:25:57 följande:
    Jag mätte just. Inte helt lätt att göra själv egentligen, svårt att hålla rakt och att inte dra in magen om man ska lyfta huvudet för att se vad man gör. Jag låg i alla fall såpas långt under, så jag är med felmarginal under gränsen (Om du vill höfta till det utan linjal kan du ju även kolla med ett vanligt A4, som är 21 cm på bredden.)
    ok ska prova
  • Abrakadabra

ca 16 (Jag är smal, men har ändå lite mage när jag står upp, så jag väntade mig ju inte att gå över gränsen. Skönt ändå att få det bekräftat.)

• Eisa
    Abrakadabra skrev 2009-01-27 16:36:48 följande:
    ca 16 (Jag är smal, men har ändå lite mage när jag står upp, så jag väntade mig ju inte att gå över gränsen. Skönt ändå att få det bekräftat.)
    Ja skönt med lite marginal
  • Eisa
    Morbid angel skrev 2009-01-27 16:45:58 följande:
    Måste testa!
    Gör det men du lär ju få väldigt bra mått, så smal och fin som du är. *låter lesbisk men är det inte*
  • Morbid angel

Eisa skrev 2009-01-27 16:47:29 följande:

Gör det men du lär ju få väldigt bra mått, så smal och fin som du är. *låter lesbisk men är det inte*
    Rodnar helt seriöst
    Hittade ingen linjal så fick köra med ett papper men 15-16 kanske.Får införskaffa linjal helt enkelt
  • Haraaz

Jag måste vara trög?
    Jag fattar forftfarande inte.
    Man ska alltså ligga på rygg på rakt underlag (typ på golvet). Sedan placera något tvärs över magen? Som en linjal eller bräda eller whatever, och sedan mäta med ett måttband/linjal i en rak linje upp i från golvet tills där brädan/linjalen sticker ut på kanten av magen? eller?

• Abrakadabra

Precis! Glöm inte att du ska böja på benen också, annars blir måttet högre (eftersom svanken hamnar högre upp om man ligger med raka ben).

Svar på tråden Mäta bukhöjden?