• Lady81

Kan någon rekomendera ett bra schampoo mot fett hår?!

Jag blir galen på mitt hår!! Skulle helst behöva tvätta det varje dag, och tvättar jag det på morgonen kan jag redan mot kvällen börja känna att det börjar bli lite mer fett (speciellt om man är och rör i håret hela tiden)

Därför undrar jag om någon i samma sits kan rekomendera en bra hårvårdserie mot detta? Vore oerhört tacksam för lite hjälp!

• Svar på tråden Kan någon rekomendera ett bra schampoo mot fett hår?!
  • Krabbolina

mitt hår blir inte fett så fort men ett bra schampoo kommer från Apoliva, säljs på apoteket.

• Dinturiel

Body Shop har ett med nässlor i. Helt suveränt. Har det på precis samma sätt och det schampot har gjort under för mitt hår.

• Lady81

åh tack för era svar! =)

Dinturiel: nässlor? det lät spännande, lät dock lite starkt? är det de? så det inte torkar ut håret/hårbotten för mkt för det gör ju oxå att man får fett hår snabbt.

• Dinturiel

Lady81 skrev 2009-01-27 18:36:30 följande:

åh tack för era svar! =) Dinturiel: nässlor? det lät spännande, lät dock lite starkt? är det de? så det inte torkar ut håret/hårbotten för mkt för det gör ju oxå att man får fett hår snabbt.
    Nej inte alls. Håret blir jättefint av det. Samtidigt är schampot väldigt drytg så man behöver inte så mycket åt gången.
  • Lady81

va bra! då kanske man ska prova det. vad kostar en flaska? antar att det är en serie va? där det finns tillhörande balsam och andra produkter eller?

• Florence

Jag testade det med nässlor och det funkade inte på mig, däremot köpte jag ett från kerastasé (vit och silvrig förpackning) som är superbra! Det lyfter liksom upp rötterna och de känns helt torra. Det är ganska dyrt (200 kr) men det håller jättelänge!

• Lady81

ok, tack för tipset :) på vilket sätt funkade inte nässel-scampoot för dig? fortfarande fett hår efter användning?

• Florence

Jag tyckte inte att det var så stor skillnad från när jag använde ett vanligt schampo... Jag kan rekommendera torrschampo med av något slag! Eller Dust it (man pudrar hårbottnen med ett pulver så blir det torrt och fint, ger volym också). Jag plattar håret så jag vill inte blöta ned håret så ofta så då är torrschampo perfekt. En annan grej du kan pröva om du kan är att bara tvätta håret var 4e dag eller så med schampo ett tag. Ibland är hårbottnen uttorkad av allt schampo och grejer och producerar mer fett, alltså får man fett hår av torr hårbotten.

Lady81 skrev 2009-01-27 22:43:24 följande:
    ok, tack för tipset :) på vilket sätt funkade inte nässel-scampoot för dig? fortfarande fett hår efter användning?
  • Pormoicheia

Håller med om det Florence skriver.

Desto oftare du tvättar håret och desto mer uttorkande "skit" du använder desto mer fett kommer din hårbotten att tillverka eftersom den måste återfukta sig själv..

Tvätta håret mer sällan så borde det ordna sig efter ett tag.
    Torrschamponera håret när det blir fett för att dra ut på tvättarna ännu längre.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia
    Krabbolina skrev 2009-01-28 17:52:05 följande:
    vart köper man torrschampo och hur fungerar det?
    jag gör eget med havregryn men principen är detsamma.

"mjölet" suger upp fettet ur håret så när man sen borstar ur det så följer fettet med med.
    Det ger dessutom en jäkla volym
    Man kan dock behöva en svinhårsborste eller liknande om man ska kunna borsta ur det ordentligt.

Men det fungerar ju inte renande på samma vis som schampoo.

Egentligen skulle jag vilja rekommendera att sluta med schampo helt eftersom schampo i sig är uttorkande.
    Men det är inte så ofta folk är intresserade av det.

Men om intresse finns så titta in här :
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m40680171.html
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • destino

jag hade bekymmer och tvättade håret ofta, men den luktade, iofs rökte jag innan, men den var äcklig rent ut...
    Povade med allt, men
    att sluta med shampo var det bästa,
    det tog nån vecka innan det blev perfekt, men nu tvättar jag bara med Naturall balsam, eller andra godkända, det skall inte finnas vissa tillsattser och håret mår prima!!!!
    Får massa komplimanger för mitt hår, och behöver inte tvätta licka mycket...

blev medlem i lockig.se och här på FL no`poo tråd

det är värt att prova,
    det gjorde hela mitt liv mycket enklare....

man kan avsluta med att tvätta med te avkok näslla, kamomil, citron, osv....

Svar på tråden Kan någon rekomendera ett bra schampoo mot fett hår?!