• Bubblan86

Han åt upp ett Tulpanblad är det giftigt?

Min 9-månaders fick tag i ett tulpanblad o mumsade i sig en del av det innan jag hann dit och tog bort det, tror inte han fick i sig så stor bit men är det någon som vet om det är giftigt??

• Svar på tråden Han åt upp ett Tulpanblad är det giftigt?
  • Solskensmor

Jag har för mig att tulpaner är "smågiftiga", ring giftcentralen och hör efter... Tur att han ändå inte åt så stor bit.

• Pretty Banana

www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp&pAlpha=T&pDisplayType=1

Ja de är giftiga i stor mängd. Det står på giftinformationscentralen att man ska ringa om man ätit en stor mängd, men det är nog bäst att du ringer och kollar med dem i alla fall eftersom han är så liten.

• BymBym

Har för mig att vissa har tulpanblad (av blomman) i sallad. Och då kan den ju inte vara giftig? Men är absolut inte säker på detta så ring rådgivning

• BymBym

Jag hade med andra ord helt fel...

Pretty Banana skrev 2009-01-27 17:40:43 följande:
    www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_va...Ja de är giftiga i stor mängd. Det står på giftinformationscentralen att man ska ringa om man ätit en stor mängd, men det är nog bäst att du ringer och kollar med dem i alla fall eftersom han är så liten.
  • Pretty Banana

BymBym skrev 2009-01-27 17:41:16 följande:

Har för mig att vissa har tulpanblad (av blomman) i sallad. Och då kan den ju inte vara giftig? Men är absolut inte säker på detta så ring rådgivning
    Jag har också hört det, kanske finns det olika sorter?
  • Solskensmor

Pretty Banana skrev 2009-01-27 17:42:38 följande:

BymBym skrev 2009-01-27 17:41:16 följande:
    Jag har också hört det, kanske finns det olika sorter?
    Tänker ni inte på krasse-blommorna då?
  • BymBym
    Solskensmor skrev 2009-01-27 17:43:52 följande:
    Pretty Banana skrev 2009-01-27 17:42:38 följande: Tänker ni inte på krasse-blommorna då?
    Nej, tulpan...
  • Bubblan86

Det var visst ingen fara han fick i sig en så liten bit att det inte händer något alls. Man måste tydligen äta väldigt mycket för att det ska kunna hända något och det är då bara magbesvär.
    Så skönt att det inte var något

Svar på tråden Han åt upp ett Tulpanblad är det giftigt?