• Pyff

Är bankgiro samma som Plusgiro???

Hmmm har träffat på att lite svår typ på Tradera som bara har vad han säger är Bankgiro, jag har inte varit med om det tidigare utan alla jag handlat av innan på Tradera har haft ett vanligt bankkonto eller Plusgiro-konto. Är Bankgiro samma som Plusgiro???

• Svar på tråden Är bankgiro samma som Plusgiro???
  • Linda1976

Plusgiro är gamla postgiro. Bankgiro borde vara samma som bankkonto då? När vi skickar faktura till privatkunder på jobbet, så kan de välja Plusgiro eller bankgiro Blev du klokare?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Elli47

Ett bankkonto och ett bankgiro är inte heller samma sak...

• Pyff

Jaha.............alltså när jag går in på min banks sida och ska föra över pengar så måste jag ju välja vilken bank mottagaren har och där finns inte Bankgiro att välja på, bara Plusgiro!! Vad fan gör jag då då??

• Pappa G

Istället för att överföra väljer du att betala (precis som en räkning)

• Callistrate

Pyff: Du kan helt säkert välja Bankgiro-betalning på din bank. Det brukar vara på samma ställe som man gör plusgiro-betalningar. (pg alternativt bg)

• guldbruden

då får du lägga den som en betalning i stället.

• Elli47
    guldbruden skrev 2009-01-27 17:49:45 följande:
    då får du lägga den som en betalning i stället.
    Precis, gör som du brukar göra med vanliga fakturor som knappas in, du har säkert någon med bankgiro.
  • Pyff

Å tack hörrni, då ska jag testa det...........även om jag är helt hopplös på sånt, det är alltid sambon som betalar räkningarna här

• Lenika

Hej! Jag ska skicka en räkning till ett bankgiro, men har bara fått själva räkningen och inget betalkort. Har ännu inte börjat att betala på internet. Jag gick in till min bank Nordea och fick inbetalningskort och det var Plusgiro. Dom har slutat med vanliga bankgiroinbetalningskort. Hur gör jag?

• sportpappa
    Lenika skrev 2014-09-26 16:40:26 följande:

Hej! Jag ska skicka en räkning till ett bankgiro, men har bara fått själva räkningen och inget betalkort. Har ännu inte börjat att betala på internet. Jag gick in till min bank Nordea och fick inbetalningskort och det var Plusgiro. Dom har slutat med vanliga bankgiroinbetalningskort. Hur gör jag?

Har du inte betalat räkningar tidigare?
    Vad har betalkort med saken att göra?

Skaffa Internetbanken. Om du har bråttom så låter du någon annan betala räkningen.
  • Fontana
    Lenika skrev 2014-09-26 16:40:26 följande:

Jag antar att du fortfarande betalar dina räkningar genom att skicka in ett kuvert med betalningsuppdrag.

Det låter väldigt konstigt att Nordea har slutat att ha bankgiroblanketter, men det kan mycket väl vara så. Du får gå in på någon annan bank (Swedbank, SEB, Handelsbanken osv.) och be att få ett antal tomma betalkort. Men även de bankerna brukar vara väldigt snåla med sina blanketter, man måste be väldigt snällt om man ska få mer än en eller två. Vet inte varför, blanketterna har ju inget värde i sig.
Svar på tråden Är bankgiro samma som Plusgiro???