• Anonym

Kan man betala någon annans lån utan den personens inblandning? *konstig fråga*

Jo, det är så här.
    Jag har ett lån till en bank, som min pappa står på.
    Lånet är alltså egentligen hans. Fast det är mitt. Jag betalar det varje månad och sköter det perfekt, genom att sätta in pengar på hans konto, och sen dras amortering + ränta från hans konto. INga konstigheter. Anledningen till att jag inte står på lånet, är för att jag har betalningsanmärkningar så han tog det åt mig (det är ett billån).

Nu är det så här, en väldigt konstig historia.
    Pappa har sagt upp kontakten med mig, och jag med honom, vi är typ för evigt osams.
    Men jag fortsätter sätta in pengar till lånet för det är ju mitt lån ändå, jag måste ju göra rätt för mig.
    Nu har jag märkt på annat sätt att pappas ekonomi är trams, och han tar ut dessa pengar som jag sätter in, och använder dem till annat.
    Lånet blir alltså inte betalt!
    Det berör egentligen inte mig eftersom lånet ändå är i hans namn, men det stör mig på så vis att jag inte kan se hur mycket lånet egentligen minskar och när det är färdigbetalt, eftersom det aldrig blir det oavsett hur mycket jag för över till hans konto.

Nu till min fråga. Jag har fått en stor summa pengar från annat håll och vill betala mitt (hans) lån.
    Men jag vill inte prata med honom och diskutera detta, jag vill bara betala. Om jag sätter in pengar på hans konto så är jag säker på att han kommer använda dem till annat. Och inte vill jag ringa honom eller skriva att jag sätter in pengar som han ska betala lånet med. För han kommer inte göra det ändå.

Ja, NU till frågan då
    Kan jag betala lånet utan hans inblandning?
    Även om det inte är i mitt namn?
    Även om jag på papperet egentligen inte har med lånet att göra?
    Så får han helt enkelt bara se en dag att lånet inte finns där längre.
    Går det?

• Svar på tråden Kan man betala någon annans lån utan den personens inblandning? *konstig fråga*
  • Anonym

det borde väl gå. Prata med banken

• Pappatilltwins

RIng till banken och fråga.
    Ibland använder man helt enkelt bankgiro och ett visst OCR nummer för att göra extra inbetalningar.

Så ring till just hans bank och fråga.

• suzzit

Ring dom ni har lånet hos och förklara hur det egentligen är. Dom vill nog hellre att du betalar in lånet än att han inte betalar alls. Kan inte tänka mig att det skall vara några problem. Om han missköter sig så blir dom ju utan pengar.

Skönt att kunna bli av med en sådan grej, tråkigt bara att ni blivit osams.

• Pappa G

Då det måste vara en osäker fordring för banken, så är de säkert intresserade av en dialog. De vill ju ha tillbaka sina pengar.

• Anonym (varför?)

Om han tar pengar som är till för att betala lånet, hur mkt ska du då betala in? Då kommer det ju bli mer för att han har spenderat pengarna till annat. Borde han inte skylla sig själv som missköter detta?

• Sussannek

Frågan är om de kan lämna ut några som helst detaljer till dig utan din pappas medgivande?
    De har väll oxå tystnadsplikt?

Sedan så kan det ju hända att de går med på att du betalar lånet om du kan visa att du vet exakt vilket lån och hur mycket pengar mm det handlar om...

• Anonym

Anonym (varför?) skrev 2009-01-27 18:28:14 följande:

Om han tar pengar som är till för att betala lånet, hur mkt ska du då betala in? Då kommer det ju bli mer för att han har spenderat pengarna till annat. Borde han inte skylla sig själv som missköter detta?
    Jag tänker betala in den summan som återstår för MIG att betala, inte det som återstår av lånet. Lånet kommer alltså med all säkerhet stå kvar, men betydligt mindre. Han har alltså struntat i att betala i några månader, så det rör sig bara om några tusen, som kommer att bli kvar. För jag tänker ju inte betala hans nöjen liksom, eller vad han nu håller på med. Sen är vi ju kvitt och det som är kvar av lånet är ju hans problem.
  • Anonym

Sussannek skrev 2009-01-27 18:28:19 följande:

Frågan är om de kan lämna ut några som helst detaljer till dig utan din pappas medgivande? De har väll oxå tystnadsplikt? Sedan så kan det ju hända att de går med på att du betalar lånet om du kan visa att du vet exakt vilket lån och hur mycket pengar mm det handlar om...
    Jo, dom har tystnadsplikt. Fast jag har lånenumret och den exakta summan som är kvar av lånet, samt hur mycket jag betalat in osv, och då borde dom väl bara kolla om det finns ett lån som överrensstämmer med det lånenumret eller?
  • Anonym

Jag ska prata med banken i morgon för nu blir jag osäker...

• Anonym
    AlexandraK skrev 2009-01-27 19:12:09 följande:
    Men hur kan du vara säker på att han inte betalar lånet?
    För ett tag sen så skötte jag hans betalningar då han inte fattade hur man gjorde (ja jag vet, en vuxen karl som inte kan såna grejer, men men), så då fick jag hans kod. Nu fick jag höra av mina syskon att han fuckat sin ekonomi och då jag har kvar hans kod så blev jag helt enkelt fundersam på om han ens betalade "mitt" lån. Men nej, det gjorde han ju inte... det står ju allt sånt på internetbanken.
  • Anonym
    Svar på #13
    Okej.

Men jag säger som alla andra: Ring o fråga banken i morrn.
  • Anonym (bank)

Banken kan tyvärr (pga sekretess) inte lämna ut uppgifter om din pappas lån till dig - oavsett förklaring eller ej.

Det du kan göra är att gå in på banken, fylla i en insättningslapp med lånenr och den summa du vill sätta in, sedan skriver du högst upp på blanketten "extra-amortering lån", se till så du tar en blankett där du får 2 kvitton, en som du kan spara själv och en som du kan lämna/skicka till pappa och tala om att du anser att din del av lånet nu är bortbetalt.

Om du och din pappa har något skrivet er emellan om skulden så är det viktigt att det pappret makuleras.

• Anonym

Det finns nog inga som helst hinder för dig att betala av så mycket som du önskar av hans lån.

Ring till banken och ge dem ett lånenummer som du önskar amortera med X kronor.
    Varken din pappa eller banken behöver fråga varför du skänker bort dessa pengar. Det är dina pengar och du får göra vad du vill med dem.

Svar på tråden Kan man betala någon annans lån utan den personens inblandning? *konstig fråga*