Kan man betala någon annans lån utan den personens inblandning? *konstig fråga*
Jo, det är så här.
Jag har ett lån till en bank, som min pappa står på.
Lånet är alltså egentligen hans. Fast det är mitt. Jag betalar det varje månad och sköter det perfekt, genom att sätta in pengar på hans konto, och sen dras amortering + ränta från hans konto. INga konstigheter. Anledningen till att jag inte står på lånet, är för att jag har betalningsanmärkningar så han tog det åt mig (det är ett billån).
Nu är det så här, en väldigt konstig historia.
Pappa har sagt upp kontakten med mig, och jag med honom, vi är typ för evigt osams.
Men jag fortsätter sätta in pengar till lånet för det är ju mitt lån ändå, jag måste ju göra rätt för mig.
Nu har jag märkt på annat sätt att pappas ekonomi är trams, och han tar ut dessa pengar som jag sätter in, och använder dem till annat.
Lånet blir alltså inte betalt!
Det berör egentligen inte mig eftersom lånet ändå är i hans namn, men det stör mig på så vis att jag inte kan se hur mycket lånet egentligen minskar och när det är färdigbetalt, eftersom det aldrig blir det oavsett hur mycket jag för över till hans konto.
Nu till min fråga. Jag har fått en stor summa pengar från annat håll och vill betala mitt (hans) lån.
Men jag vill inte prata med honom och diskutera detta, jag vill bara betala. Om jag sätter in pengar på hans konto så är jag säker på att han kommer använda dem till annat. Och inte vill jag ringa honom eller skriva att jag sätter in pengar som han ska betala lånet med. För han kommer inte göra det ändå.
Ja, NU till frågan då
Kan jag betala lånet utan hans inblandning?
Även om det inte är i mitt namn?
Även om jag på papperet egentligen inte har med lånet att göra?
Så får han helt enkelt bara se en dag att lånet inte finns där längre.
Går det?