• millchan

Chinchilla ungar???

Jag undrar om det är någon som har lite koll på chillor?
    Jag har två st jätte underbara cilla honor som jag tror har kommit i brunst eller heter det löp jaja ni förstår vad jag menar.
    Dom är ca 1 1/2-2år.

Varför jag tror att dom brunstar är för när jag ska ta ut ena av dom så prutar den kiss på mig (BLÄ).
    Hur gammal är en chilla när den är brunstig.

Jag undrar om det är lätt att ta ungar på chiller och om dom får många ungar.
    Kan båda honorna vara i samma bur då eller måste man separera dom.

Kan man ha olika sorters chiller med varandra eller ska man köra samma, alltså jag har gråa chiller har sett vita och svarta med undrar om man kan korsa dom.

Ni som kan om chiller och dess avel mm skriv gärna ngra rader

• Svar på tråden Chinchilla ungar???
  • Some Say Love

Kan inget själv, men googlade lite.. och hittade detta..

Experimenterandet med teckning och kroppsform har liksom hos andra djurarter börjat resultera i symptom på genetiska defekter när ogynnsamma genmutationer framkommer i aveln. Mängden genetiska problem ökar i samma grad som de framavlade variationerna avviker från den vilda chinchillans

• Lokatt

självklart kan man para olika färger. dock ska du inte sätta in en hane till två honor.
    En chinchilla kan vara ganska svår att få dräktig, gillar hon inte hanen låter hon honom inte para. Hon är med barn länge,111dagar. Det vanligast är en eller två ungar, men tre förekommer.

Jag rekomenderar dig att gå in på svenskachinchillaavelsföreningen, scaf och läsa på mycket. Kanske ta kontakt med uppfödare.
    Sen bör du även fundera på om du verkligen ska para en chinchilla utan stamtavla och vad du tillför med det. En chinchilla lever i 18år, har du seriösa köpare till ungarna?

Våga vägra blogga
  • millchan

För tillfället så är det bara en tanke som jag tänkt! Har inte kollat för mig efter köpare eller så men är lite nyfiken på hur det fungerar innom just exotiska djur. Jag köpte mina Chinchillor av en vän borde nog höra med henne om hon har nogon stamtavla. Har hört att chiller kan leva upp till 30år. Graviditeten var verkligen lång. Tack för svaret/kram

• Lokatt

nja, 30 år kan dom inte bli. upp till 20 om de lever riktigt länge. 15 vanligare.
    Jag har ställt ut chinchillor och även fött upp i mindre skala. Men har inga nu.

Kolla på http://www.chinchilla.se/ svenska avelsföreningens sida

Angående att hon kissar på dig, det tror jag inte beror på brunst. Ogillar hon att bli hanterad kanske?
    Tänk på att ha tillräckligt stor bur och ge rätt mat. Säger inte att du inte gör det, men tyvärr är ofta okunskap om dessa något annorlunda husdjur ganska stor.

Våga vägra blogga
  • millchan

Jag tror att buren dom har nu är lite för liten (88x80x52) har tänkt bygga en större bur av ett gammalt skåp åt dom som är från golv till tak. Har hört att dom ska ha mycket utrymme. Just nu får dom ett special foder for chillor med märket Prestige köpt på djuraffär. Dom har daglig sandbad, tjockt med spån, hus att krypa i. Undrar bara farför den ena kissar men inte den andra. Tack för svaren hittills

• millchan

Var inne på SCAF det var en bra sida mycket nyttigt att läsa. Ska nog köpa en sån iller hängmatta till mina sötisar. Gå gärna in på min sida åh kolla på bilder på mina chiller mm.

Svar på tråden Chinchilla ungar???