• Pelargonen

Enligt receptet ska det vara fint rågmjöl men kan jag byta ut mot grovt rågmjöl?

Blev så sugen på att baka men har bara grovt rågmjöl hemma. Enligt receptet (matbröd) ska det vara fint rågmjöl. Undrar därför om jag bara kan byta ut och ta det grova rågmjölet istället?

• Svar på tråden Enligt receptet ska det vara fint rågmjöl men kan jag byta ut mot grovt rågmjöl?
  • memlan

Det går säkert bra, jag brukar blanda vilt mellan mjölsorterna oavsett vad receptet säger.

• Sara Li

Det går säkert bra. Eller om du tar en lite mindre mängd av det grova rågmjölet och ersätter med vetemjöl? Eller kanske det går att köra det grova mjölet lite i mixer?

• Bagarberta

Ja det kan du men öka jästmängden isåfall! Jästen som är beräknad till fint råg pallar inte med den extra tyngden! Öka även vattenmängden lite så det inte blir torrt!

• Pelargonen

Tack för svar! Tänkte också på att byta ut lite av det grova mot vetemjöl. Ska man ändra något annat, tillsätta mer jäst eller så?

• Pelargonen

Bagarberta skrev 2009-01-27 19:18:22 följande:

Ja det kan du men öka jästmängden isåfall! Jästen som är beräknad till fint råg pallar inte med den extra tyngden! Öka även vattenmängden lite så det inte blir torrt!
    Aha! Skrev samtidigt som dig. Hur mycket ska man öka med tror du? Öka med 50% av vatten och jäst?
  • gutegirl

Om du tar bara grovt rågmjöl blir brödet jävligt hårt.
    Jag skulla ta 75%vetemjöl och så 25% grovt rågmjöl.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Pelargonen

o GUTEGIRL o skrev 2009-01-27 19:22:01 följande:

Om du tar bara grovt rågmjöl blir brödet jävligt hårt.Jag skulla ta 75%vetemjöl och så 25% grovt rågmjöl.
    Alltså byta ut mängden fint rågmjöl mot 75% vete och 25% råg, är det så du menar?
  • gutegirl
    Pelargonen skrev 2009-01-27 19:22:55 följande:
    Alltså byta ut mängden fint rågmjöl mot 75% vete och 25% råg, är det så du menar?
    Just så
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Pelargonen

o GUTEGIRL o skrev 2009-01-27 19:33:55 följande:

Just så
    Har precis gjort nästan så.. bytte inte ut fullt så stor del, blev 33% grovt och 66 % vete. Blir spännande se resultatet.
  • anorca

när jag bakade förra veckan så bytte jag ut fin rågmjöl mot grovt och det gick utmärkt. Men fick ta lite mer bara..kommer ej ihåg hur mycket extra jag tog

• Pelargonen

Ska baka en till sort tror jag som enligt receptet endast ska ha vetemjöl, borde gå att byta ut en del mot rågsikt, inte sant?

Svar på tråden Enligt receptet ska det vara fint rågmjöl men kan jag byta ut mot grovt rågmjöl?