• Tant T

Vilken solskyddsfaktor i Thailand?

En fånig fråga: Vilken solskyddsfaktor brukar ni använda i Thailand? Jag och min sambo var där för ett par år sen men minns inte! Jag sitter och ska beställa taxfree inför resan den 13 februari och är tveksam till vilken solskyddsfaktor jag ska beställa. Min sambo blir lätt brun men får ändå lätt soleksem och blåsor om han har för låg faktor, jag blir inte lika lätt/fort brun, jag är lite fräknig och det tar längre tid för mig att få färg och färgen blir då rödbrun och inte mörkt brun som min sambo.
    Vad tror ni, att börja med 20 de första dagarna och sen gå nedåt till 15 och 10, men inte lägre?

• Svar på tråden Vilken solskyddsfaktor i Thailand?
  • Lena

Jag skulle satsat på högre minst dubbelt mot vad ni använder i sverige

• TBS

Jag använder minst spf 30 på kroppen och spf 50 i ansiktet, men jag är ganska solkänslig, och i det närmaste paniskt rädd att bli lika rynkig som min mor :)

• Tullemi

Vi ligger aldrig direkt i solen för då kokar hjärnan (ja, på oss iaf) så under parasoll ligger vi alltid och använder spf 8 och 15, fast i omvänd ordning då.

• Tant T

Ok. Så om jag använder ca 8 i Sverige så borde således 15-20 funka i Thailand? Om man sen märker att det börjar strama eller hetta nånstans så får man naturligtvis gå upp i faktor.

• Tullemi

Jag är en blekfis, men det räckte med 15 i början och 8 senare under vistelsen. Brände mig aldrig, fast vi låg som sagt aldrig i direkt sol. Om du har tänkt att göra det så får du nog köra med riktigt hög faktor.

• Lena

Tant T skrev 2009-01-27 20:48:30 följande:

Ok. Så om jag använder ca 8 i Sverige så borde således 15-20 funka i Thailand? Om man sen märker att det börjar strama eller hetta nånstans så får man naturligtvis gå upp i faktor.
    är det det du använder även om du ska göra samma saker som i Thailand?
  • Tant T

Om jag i Sverige ska tillbringa dagarna på en strand, bada, ta promenader och vara ute (i både sol och skugga) så skulle jag nog använda solskyddsfaktor 8-10. Inte mer än 10 iaf. Och naturligtvis alltid keps eller solhatt.

Svar på tråden Vilken solskyddsfaktor i Thailand?