• cliffis

Känner mig blåst, ang flyttstäd. Hjälp tack!

Vi har idag fått nycklarna till vår nya bostadsrätt, När vi kommer dit så är det inte städat...:( Eller nått har dom ju gjort men det är skitigt:( Ringde mäklaren som sa att nu när kontraktet är skrivet och köpet är klart måste säljarna inte städa?? Fatttar inte, det stär ju i kontraktet att säljaren ska lämna lägenheten väl rengjord. Någon som vet vad jag kan göra och vad det är som gäller enligt lag?
    Haar testat att googla men hittar inget.

• Svar på tråden Känner mig blåst, ang flyttstäd. Hjälp tack!
  • trollmammsis

jo dom ska väl fasen städa! det har jag för mig att vi hade som regel!

• trollmammsis

får man fråga vilket mäklarbolag? lättare då att hjälpa till at söka information

• cliffis

trollmammsis skrev 2009-01-27 21:36:03 följande:

jo dom ska väl fasen städa! det har jag för mig att vi hade som regel!
    ja visst ska dom. Det är ju kontaktsbrott annars känns det som:(
  • cliffis

trollmammsis skrev 2009-01-27 21:36:50 följande:

får man fråga vilket mäklarbolag? lättare då att hjälpa till at söka information
    skandiamäklarna
  • trollmammsis

hittade detta:

Flyttstädning

Städning orsakar ofta oenighet.Det finns nästan lika många uppfattningar om vad som ingår i en flyttstädning som det finns köpare och säljare.

Kom därför överens med köparen om vad som ska ingå i städningen. Kom också överens om vad som ska vara kvar, t ex tavelkrokar och gardinstänger.

Om köpare och säljare trots dessa varningens ord inte har träffat någon särskild överenskommelse så tänk på att en s k flyttstädning, dvs när man lämnar bostadsrätten, radhuset, villan eller fritidshuset "för gott", innebär enbetydligt mer omfattande städning än envanlig veckostädning, så glöm inte att

? göra ren spisen (även ugnsluckan och spisens baksida), spisfläkten,skåpen (även ovanpå), badkaret (även bakom), kylen, frysen och diskmaskinen
    ? putsa fönstren och torka av persiennerna
    ? torka de målade ytorna
    ? rensa golvbrunnarna och luddfiltret i tvättmaskinen. Listan på vad flyttstädningen bör omfatta kan naturligtvis göras mycket längre. Det här är bara exempel på vanliga "trätoämnen". Sist men inte minst, kom ihåg att städa på tomten.
    ? rensa golvbrunnarna och luddfiltret i tvättmaskinen.

Listan på vad flyttstädningen bör omfatta kan naturligtvis göras mycket längre. Det här är bara exempel på vanliga ?trätoämnen?.

Sist men inte minst, kom ihåg att städa på tomten!

• trollmammsis

www.maklarfirmanramqvist.se/saljarinfo.html

liknande regler stod i vårt kontrakt... vi hade ERA.

tycker du ringer mäklaren igen, lyssnar inte han så ring hans chef.. antingen får ni pengar eller anlitar en städare så får mäklaren betala.

vi hade nu i senaste köpet sagt att vi fick nycklarna tidigare om dom slapp städa.. men då var ju det överenskommet..klart städning TILLHÖR om inget annat sagts!!!

• cliffis

Åh tack så mkt!!! va snäll du äär:)

• Wry

Vet inte om det är någon skillnad på bostads/hyresrätt, men i hyresrätt måste man iaf städa när man flyttar. Gör man det inte ordentligt får man antingen komma tillbaka och göra om, eller betala en avgift så att hyresvärden kan ta in en städfirma. Borde inte liknande regler gälla för mäklarbolag?

• Miss Lau

Självklart ska det vara städat. Däremot är det säljaren som ansvarar för städningen och inte mäklaren. Det är alltså säljaren ni ska "gå på" och inte mäklaren.

• fruganL

För min del var det så att när jag tagit emot nycklarna så var det min lägenhet. Så den såg ut då var liksom så jag fick den. Jag minns inte om det var något som sas rakt ut, eller om det var en underförstådd kunskap.
    En bostadsrätt säljs ju i befintligt skick. Jag är inte påläst, däremot har jag en magkänsla och har en måttlig livserfarenhet där jag nu sitter på min första bostadsrätt.

Det är god sed att lämna en lägenhet hel och ren, men jag vet inte om det finns stöd juridiskt för det. Men det är klart, står det i kontraktet att lägenheten ska vara väl städad så står det ju... Men det är ju dumt att skriva kontraktet och ta emot nycklarna utan att se lägenheten urflyttad... (Det gjorde förvisso jag också, men var orolig hela vägen till lägenheten för jag var livrädd att jag skulle hitta jättemånga hål som jag inte kände till och komma till en smutsig lägenhet. Så var det inte.)

• trollmammsis

cliffis skrev 2009-01-27 21:43:40 följande:

Åh tack så mkt!!! va snäll du äär:)
    [/citat]

ingen orsak
    Miss Lau skrev 2009-01-27 21:45:45 följande:
    Självklart ska det vara städat. Däremot är det säljaren som ansvarar för städningen och inte mäklaren. Det är alltså säljaren ni ska "gå på" och inte mäklaren.
    självklart är det säljaren men man kan ju gå via mäklarenb om det
  • fruganL

...vill bara klargöra att jag inte på något sätt tycker att man ska lämna en bostadsrätt utan att städa ur den efter sig!

• Bispan

Min väninna köpte hus för 2 år sedan. De hade städat ur MKT bristfälligt, eller de hade nog i stort sett inte städat alls.

Hur som helst var det så att hon hade rätten på sin sida att ringa ett städbolag och sedan skicka räkningen till säljaren.

Hon tog kontakt med säljaren som ville komma och städa igen, givetvis bättre denna gång. Det slutade dock med att säljaren erbjöd ekonomisk ersättning till min väninna, hon godtog budet.

Min väninna hade alltså ingen som helst anledning att låta säljaren komma tillbaka och städa igen. Som min väninna sa, varför skulle det bli bättre städat andra gången? Säljaren hade sin chans INNAN överlåtelsen.

• cliffis

TAck alla för svaren!! O FruganL JAg förstår vad du menar:)

Svar på tråden Känner mig blåst, ang flyttstäd. Hjälp tack!