• tigergirl81

En fråga om Tens?

Har fått låna en Tens av min barnmorska.
    Dem här elektronplattorna släger man väl när man använt dem?

Tack för svar

• Svar på tråden En fråga om Tens?
  • Tigertofflan

Man kan använda dem flera gånger! Det är inte en engångspryl, plattorna. Men du lämnar inte tillbaka dem när du lånat färdigt apparaten, utan slänger dem

• emmsan123
    Tigertofflan skrev 2009-01-27 22:23:51 följande:
    Man kan använda dem flera gånger! Det är inte en engångspryl, plattorna. Men du lämnar inte tillbaka dem när du lånat färdigt apparaten, utan slänger dem
    Säger samma sak
    Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • tigergirl81

Det var det jag undrade om jag skulle slänga dem eller lämna dem tillbaka. Skulle ju inte vara så hygieniskt om alla använde samma

• sunshine82

Jag kan rekommendera att köpa självhäftande elektroder på apoteket, dom är i och för sig rätt dyra, 200:- för dom stora (4 stycken). Men jätte skönt att slippa hålla på med gel och tejp. Jag sätter fast dem och sen låter jag dom sitta där hela dagen tills jag lägger mig, stänger bara av apparaten emellanåt så jag inte går med en på jämt.

• Lumlan

hej.
    Hjälper tens verkligen? är det en bra smärtlindring?

• Älvan85

När TENS används på en mottagning så kastas inte plattorna efter varje pat!
    Tvättas upp med tvål o vatten...luftorkas osen redo att användas igen....

• Älvan85
    Lumlan skrev 2009-01-27 23:24:25 följande:
    hej.Hjälper tens verkligen? är det en bra smärtlindring?
    Det är värt att prova, men som med annan behandling så kan en del uppleva rena "himmelriket" efter, medan en del inte alls tycker det hjälper. Sen hur länge smärtlindringen sitter i är också väldigt olika från person till person.
    Men, TENS är en vedertagen smärtlindrande behandling...
  • Kaprifolen

Jag läste någonstans att för att du skall få optimal smärtlindring med TENS så skall du börja använda den från ca 5 månaden då den tränar de små musklerna där du sätter plattorna vilket leder till att dessa småmuskler hjälper till på ett effektivt sätt att hindra smärtsignalerna. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta, så jag har ingen sidhänvisning tyvärr. Men skulle jag komma på den återkommer jag såklart!

• Tigertofflan

Jag trodde bara det fanns självhäftande plattor???
    Om det inte är självhäöftande så lämnar man kanske tillbaka dem?

TENS som smärtlindring funkade bra för mig. Ska man ha det som smärtlindring vid förlossning så bör man börja "öva" minst en månad innan för att kroppen ska lära sig!

• Kaprifolen

Ett liteet tillägg..
    Jag hade problem med "nr2" de sista dagarna före FL, satte på TENS och efter en timme behövde jag gå på toa, så det kan vara värt att prova TENS om man har sådana besvär!

• Täby82

Kan någon förklara hur TENS fungerar? kan man använda det på ömma ryggmuskler också?

• Moniqe1979

Täby82 skrev 2009-01-31 09:09:54 följande:

Kan någon förklara hur TENS fungerar? kan man använda det på ömma ryggmuskler också?
    absolut!

min räddare i nöden sen en nack/axel skada som ledde till konstant värk och daglig användning av smärstillande. fick testa TENS idag har jag en hemma så fort jag känner av att det börjar göra ont så på men tensen och sen kan jag vara smärtfri igen ett par dagar helt super.

Använde den vid förlossningen funkade kanon i ryggen dock hade jag så jäkla ont i fram att jag tillsist fick eda iallafall då hon som kunde akupunktur som skulle jobbat var sjuk så de hade ingen just när jag behövde annars hade jag testat det.
  • Moniqe1979

www.cefar.se där finns info om HUR det fungerar.
  • Emmymus

Kommer nog en kostig fråga (får skylla på att jag bott i norge i flera år) hihi

Vad är TENS??

• Moniqe1979
    Svar på #16
    en typ av elektronisk smärtlindring man fäster kontakt plattor på kroppen så är det en liten dosa som ger små små elektroimpulser till musklerna så de spänns/kopplar av man kan även "träna" förslappade muskler med den tekniken lite olika program bara.
  • gustafssons

jag hyrde en tens på cefar. köpte plattor på apoteket å körde med.
    under förlossningen så brände de på huden för  jag satte den väldigt högt.. få se hur jag gör denna gång..

• Tigertofflan

Japp!!
    Jag använde min mot foglossningen!
Svar på tråden En fråga om Tens?