• mammalollo

Lärarutbildningen svår?

Hej
    Har planer på att läsa till förskollärare till hösten om jag inte får jobb innan dess vill säga.
    Pratade med en av barnens pedagoger idag om detta och hon sa att det är jättesvårt att läsa till förskollärare med högskolematten som tydligen finns när man läser till förskollärare,en annan pedagog har precis läst matten och grät för hon inte förstod den,hon läser utb. via distans.
    Så ni som läser/har läst till fsklärare är utbildningen svår och hur är matten(om man har den).

Tacksam för svar

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307 och Xander 0512
  • Svar på tråden Lärarutbildningen svår?
  • nicke nyfiken76

Jag tyckte inte det var svårt över huvud taget. Endast en gång fick jag komplettera en uppgift för att jag hade glömt en sak. Nä, det var inte svårt alls.
    Vad är det för matte du menar?

• mammalollo

Tydligen så är det högskolematte,vet inte vad hon menade.
    Var något med ekvationer och sånt.
    Tyckte det lät konstigt faktiskt.

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307 och Xander 0512
  • Kalia

Nej matten handlar inte så mkt om att du ska räkna själv utan mer olika sätt att lära ut matematik på. Det fixar vem som helst med lite vilja! O tycker du inte om matten på stället du läser så be om att få läsa den på ngn anna högskola. Så gjorde jag.

Det behöver du inte oroa dig för!

• ettplustack

Utbildningen är tuff här i Uppsala i alla fall... Vissa kurser är lättare än andra men så kommer det riktigt jobbiga kurser där det käns som att man måste göra om allllllt!!!

• Mossagti
    Bästamorsan skrev 2009-04-28 09:31:55 följande:
    *puffar* för om utbildningen är tuff i det stora hela
    Det tycker jag inte.

Men å andra sidan har lärarstudenter generellt sett sämre betyg/resultat från gymnasiet än studenter som inte läser inom lärarprogrammet. Det gör att lärarstudenter kanske upplever att högskolestudier är svåra men lärarprogrammet räknas definitivt inte som ett "svårt/tufft" program.
  • Minimax

Har läst grundskollärare 1-7 ma/no och tyckte att vår utbildning var slapp och att det gick att glida igenom ganska enkelt. Läser nu till civilekonom och vilken skillnad det är på tempo, nivå och kanske framför allt vilka krav som ställs på oss studenter. Nu är jag medveten om att utbildningar ser olika ut på olika ställen, men jag törs nog ändå säga att lärarutbildningen, generellt sett, inte är en så svår utbildning jämfört med andra högskoleutbildningar.

• Sara och Maja

Jag läser till förskollärare vid Örebro Universitet och sitter nu med en hemtenta om barns språkutveckling som känns väldigt jobbig. Matten däremot tyckte jag inte var så tuff, den handlade mest om hur man lär ut matematik till barn. Vi hade inget att vi fick tal som vi skulle lösa.

• ettplustack

Sara och Maja skrev 2009-04-28 15:41:07 följande:

Jag läser till förskollärare vid Örebro Universitet och sitter nu med en hemtenta om barns språkutveckling som känns väldigt jobbig. Matten däremot tyckte jag inte var så tuff, den handlade mest om hur man lär ut matematik till barn. Vi hade inget att vi fick tal som vi skulle lösa.
    På mattedelen fick vi en fråga om hur vi skulle förklara för eleverna vad det blir för kostnader första kvartalet när vi tagit ett lån på 100 000 kr med fast ränta på 5 % amortering 1000 kr i månaden Den var ganska tuff, och jag vill bli förskollärare så kom nu alla barn i 4-5 års åldern så ska vi räkna ut räntan på ett lån :)
  • livsmedel

Jag läser till lärare för f-5 och vi har inte mycket matte alls. Jag själv har väldigt svårt för matte och var rädd att jag skulle faila på grund av den.
    Lärarutbildningen är rätt tuff och det kräver mycket självdisciplin men helt klart värt det i slutändan! Nu ska de ju dessutom ändra utbildningen (igen!!).

Svar på tråden Lärarutbildningen svår?