Vågar/orkar inte söka hjälp
Har känt mig lite nere i ett par år nu, sedan ett halvår är jag riktigt deprimerad. Ser inga ljuspunkter i livet längre och jag orkar knappt gå upp på morgonen. Är lättirriterad, ledsen, arg, förvirrad, glömsk och totalt utmattad i kroppen. Har fått smärtor i bröstet och ned i armhålan och armen. Smärtor som säkert är relaterat till min depression. Kan dock inte sluta tänka på att jag kanske har cancer eller kärlkramp...
Enda gången jag känner att jag lever är på jobbet, där går det bättre och jag kan släppa mina symtom lite. Dock har ett par av mina arbetskamrater frågat hur jag mår några gånger, att jag inte är mig lik. Svarar som alltid att allt bara är bra, lite trött bara, sovit dåligt osv.
Inser att jag behöver hjälp men vågar bara inte lyfta telefonen och ringa vårdcentralen. Har så fruktansvärt dålig erfarenhet av vården (och hör och häpna, jag jobbar som sjuksköterska!). Ser patienter hela tiden bli dumförklarade av kollegor och särskilt de som söker för psykiska besvär.
De gånger jag behövt läkarvård har inget fungerat. Både mina graviditeter höll på att sluta illa pga slarv och nonchalans från sjukvården. I ena fallet slutade det med snitt och i andra fallet några oroliga veckor på neonatal. Ett annat tillfälle då jag flera ggr sökte läkare på vårdcentral pga magsmärtor blev mina besvär helt borförklarade som psykiska. Och någon hjälp för "det psykiska" behöver man inte. Det visade sig dock då jag fick åka ambulans in till sjukhuset och blev inlagd några dagar att jag hade magsår.
Jag söker inte ofta vård och jag har försökt vara en "snäll patient" de gånger jag gjort det. Ändå slutar det alltid fel. Nu behöver jag verkligen hjälp men jag vågar inte ringa! Har så otroligt lite förtroende för sjukvården. Man måste hela tiden kämpa för att få den hjälp man behöver och just nu orkar jag inte kämpa. Vad gör man när man inte har orken eller modet att be om hjälp?