• hmp80

träning efter kejsarsnitt - när och hur..?

Hejsan på er!
    Undrar som rubriken säger när man kan börja träna efter kejsarsnitt och om ni har förslag på bra övningar man kan göra hemma när man inte har möjlighet att komma ifrån hemmet. Gjorde kejsarsnitt för två månader sedan och är OERHÖRT trött över magen som hänger o slänger.... Snälla, alla svar och tips är välkomna!

• Svar på tråden träning efter kejsarsnitt - när och hur..?
  • MarLe71

Vill oxå veta när det är ok att börja köra magövningar... man vill få bort hänget !!

• Pallas

Jag snittades 13 juni och tränade mit första pilates-pass i förrgår. Jag fuskade lite samt körde de allra lättaste övningarna hela tiden. En övning gjorde jag inte alls. Idag har jag grym träningsvärk i de övre magmusklerna

Pilates valde jag efter tips här på FL då jag blev nyfiken på om det kunde vara något för mig. Lagom nybörjarträning men ändå så att belastning och effektivitet han ökas allt eftersom man blir starkare och smidigare så att träningen ger något länge. 20 minuters träning ett par-tre gånger i veckan kan jag pressa in hemma medan barnen sover, jag ska träna ett pass lite senare idag.

Det man ska vara försiktig med är situps och sådant som belastar magen för mycket. Jag tog det väldigt lugnt och kände efter NOGA hur det kändes och avbröt so fort det kändes minsta obehagligt. Tror det rekommenderas att man inte anstränger magmusklerna för hårt på typ 6 mån (?)

Jag har liksom en stor fettbulle på magen och en på vardera höften. All den andra vikten jag lade på mig har försvunnit. En mycket effektiv fettförbränning är raska promenader innan frukost, gärna med en kopp kaffe innan för att koffeinet ökar förbränningen. Jag ska alldeles strax gå ut före frokost med ena barnet i vagn och det andra i sjal. Det blir en promenad på ungefär 30 minuter i uppförsbacke och 30 nedför.

• Vinga1972

På minefterkontroll 8 veckor efter snittet sa läkaren att jag ur snittsynpunkt kan göra vad jag vill inklusive sit-ups. Men gör det ont så avvakta.

• hmp80

Låter ju finfint, då kanske man kan ta o köra igång då Någon som vet vad som gäller för spinning - är ju utmärkt fettförbränning!?
    Tack för svaren, fler är välkomna!!

• Pallas

Kör igång! Jag kom just tillbaks från vår promenad, det var svettigt som tusan. Missade den svala morgonen och det hann bli 27 grader varmt innan vi kom hem. Får nog försöka planera mig ut tidigare nästa gång.

Det är skönt att börja röra på sig. Spinning är ju bra träning, men ganska hård. I allafall om man är som jag som inte kan köra nåt sånt adrenalinhöjande på mindre än 100%, det slår liksom slint i huvudet och jag tar ut mig fullständigt. Jag är i superduperdåligt skick pga två stillasittande graviditeter och går ut lugnt. Har planerat att vara av med det mesta av fettmagen inom ett år, så slipper jag stressa.

• Pallas

Äh glömde ju: Mitt tips är alltså att prova spinning och se hur det känns. Kan du köra så det känns bra så är det nog bara att braka på allt eftersom.

• hmp80

Pallas: tack för alla goda råd och tips , blir nog en morgonpromenad för mig imorron efter amningen är avklarad!

• Reggie

Snittades den 7/6 och körde ett spinningpass för två veckor sedan, gick hur bra som helst, spinning är en väldigt skonsam träning för kroppen!

• hmp80

Reggie: precis vad jag ville höra !!
    Here we go!!

Pallas: Har inte provat pilates, men lär ju testa. Har du tips på vart man kan läsa på om hur man gör o så??

Ps fler träningstips är välkomna, gärna sånt man kan göra hemma framför tv:n.... Ds

• Emze

Nu är det snart fem månader sen jag snittades, men efter 8 veckor är det ok att göra sit-ups, innan det kan man ju gå promenader :). Jag började iaf träna 8 veckor efter o det har gått jättebra, inte kännt av nåt alls i snittet. Föder man vaginalt ska man oxå vänta så det är nog ingen skillnad hur man föder ;)!
    Lycka till :)

• hmp80

Emze: Tackar för ditt svar, blir inte mindre sugen på att komma igång. Det jobbiga med sit-ups är nu att alla valkar på magen tar emot , fast då blir man ju i och för sig mer inspirerad....
    Tack för lyckönskningarna

• runnergirls

Akutsnittades den 20 juni och joggade för första gången förra veckan. Är också trött på degmagen, men nu ser jag "bara" småfet ut, fram tills för 2 veckor sedan såg jag regelrätt gravid ut. Lycka till med träningen!

• mamsingenX4

Åh, längtar tills jag också kan börja träna! Snittades 26/7 och magen hänger...
    Har gått på långpromanader sen jag kom hem (8 dgr efteråt) och i början tog det på, men nu längtar jag tills jag kan börja träna bort den här bullen. Men är rädd för att börja för tidigt...

Svar på tråden träning efter kejsarsnitt - när och hur..?