• Lily Blue

hjälp ! hur vet man om bebisar har förfrysit kinderna

Hej min dotter är nästan 2 och har olika färger på kinderna...ena är lite rosen röd och den andra är lite fläckig med en vitare fläck i mitten, det är nog mest jag som ser det....jag undrar kan hon ha förfrysit kinden ? hur vet man det och vad händer ?
    Vi bor i stockholm så jätte kallt har det inte varit, men ibland har det blåsit, ibland minus 10. Jag går till dagis varje dag ca 20-40 min beror på storebror...hur snabbt går det att förfrysa en kind ? Hon sitter ju i en framåtvänd vagn så det blåser väll rätt in...
    I går var det endast nån minus och när vi kom till dagis var kinden lite vit/blå inte för att jag tror att hon förfrös kinden då men det var då jag började tänka på det..om det har hänt vid ett tidigare tillfälle och jag inte märkt det. Efter det ser jag ju att den ena kinden är lite fläckig...
    Är nu orolig att det blivit nåt fel...snälla någon som vet alla norrlänningar hur lätt är det att förfrysa kinden ?

• Svar på tråden hjälp ! hur vet man om bebisar har förfrysit kinderna
  • prinsesstårtan

du kan nog vara 100 % på at hon inte har förfrusit kinden.

Förfyser man en kroppsdel så "Dör" den.... är kinden varm så är det ingen fara.... efter som kinden är lite röd är det ju tecken på att cirkulationen fungerar fin fint...

Skulle hon ha förfryst kinden skulle det inte finnas något tvivel...det gör ont när vävnad dör...

• linjes

Hon kanske är lite extra känslig så dra upp halsduken lite extra över kinderna.
    Dottern brukar oxå vara lite fläckig men har ännu inte förfrysit o här brukar det vara runt 20 minus i omgångar

• Lily Blue

Så att hon fortfarande är lite vitfläckig på ena kinden kan ju knappast bero på förfrusen kind....
    Att hon var blåvit igår efter en 30 min promenad till dagis är det att hon är väldigt känslig.
    Hur snabbt går det och hur kallt är det när det är fara....
    Jag tror ju innerst inne att det inte är någon fara men vill ju bara sitt barns bästa. Får man bestående vita fläckar om det har blivit skador...

• Tjohalia
    prinsesstårtan skrev 2009-01-28 09:05:16 följande:
    du kan nog vara 100 % på at hon inte har förfrusit kinden.Förfyser man en kroppsdel så "Dör" den.... är kinden varm så är det ingen fara.... efter som kinden är lite röd är det ju tecken på att cirkulationen fungerar fin fint...Skulle hon ha förfryst kinden skulle det inte finnas något tvivel...det gör ont när vävnad dör...
    man kan förfrysa kroppsdelar utan att dom dör. Jag har en förfrysningsskada på mina kinder sen jag var bebis, varje gång jag blir för kall på kinderna så blir det först rött (som på dom flesta människor) sen får jag en stor, vit svullen "boll" på varje kind.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tjohalia
    Tjohalia skrev 2009-01-28 09:35:03 följande:
    man kan förfrysa kroppsdelar utan att dom dör. Jag har en förfrysningsskada på mina kinder sen jag var bebis, varje gång jag blir för kall på kinderna så blir det först rött (som på dom flesta människor) sen får jag en stor, vit svullen "boll" på varje kind.
    Fläck är nog ett bättre ord för att beskriva hur det är för mej än boll... Det brukar klia med, men i övrigt märker jag inte av det.
  • Joico

När man lillebror var liten så fick han en frysskada på kinden.. den blev röd med en ganska stor vit fläck i mitten. Han fick smörjas in med salva (idomin kanske?) och se till att kinden inte blev så kall - mest för att han skulle slippa bli så röd och varm på kinden när man kom in. Men det var inget farligt!

• Lily Blue

Har dina kinder normal färg när du inte är ute i det kalla ?
    Vet du hur snabbt det går att förfrysa kinder om det blåser och inte är jätte kallt....

• MaijaO

Små barn förfryser sig väldigt lätt, speciellt i vind. Låter som en frysskada hon har.

• linjes

Tänk på att inte smörja in ansiktet på henne på morgonen; om du nu skulle göra det

• Tjohalia
    Lily Blue skrev 2009-01-28 09:40:37 följande:
    Har dina kinder normal färg när du inte är ute i det kalla ?Vet du hur snabbt det går att förfrysa kinder om det blåser och inte är jätte kallt....

Ja det har dom, även i normalt uteväder och om jag inte är ute så länge. När jag var yngre var jag mycket i slalonbacken och då märktes det oftast.

Jag har ingen aning om hur snabbt det går, men testa att söka lite på www.google.se så kanske du hittar nåt...

Svar på tråden hjälp ! hur vet man om bebisar har förfrysit kinderna