• Alexandra84

Hur får man rent pakett golv?

Jag har parkett i hela lägenheten.
    Och när jag skurar golven blir dom inte rena!
    Dels blir det som en hinna, lite fett liksom och randigt... men sen om man drar med en vit trasa så är det lika väl skitigt!

Vilket rengöringsmedel är det bästa att använda så man får rent?
    Inte alls kul att städa och ändå ha det lika skitigt

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Svar på tråden Hur får man rent pakett golv?
  • Birgitta2

Till parkett skall du inte använda annat än vatten och lite diskmedel (bara nån matsked). Riktigt gamla golv, där skiten verkligen satt sig fast kan man ibland få slipa och lacka om.

• Alexandra84

Okej... men detta är nyladga golv... gäller samma då?
    Men blir det inte halt på golvet då?

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Birgitta2
    Alexandra84 skrev 2009-01-28 12:03:02 följande:
    Okej... men detta är nyladga golv... gäller samma då?Men blir det inte halt på golvet då?
    Halt? Om du tvättar golvet? Nääää.... Tvätta golvet med en hink vatten och en matsked yes diskmedel i vattnet. Det blir rent. Behövs det så tvätta två gånger. Det viktiga med parkettgolv är att de inte får ligga våta. Doppa svabben i hinken med vatten och diskmedel, vrid ur ordentligt och torka av golvet. Upprepa över hela golvet. Du får inte väta golvet så det ligger vatten på golvet, det torkar ut och det kan ruttna och det förstör golvet.

Tänkte på det: är det nylagda golv så hur kan det bli så smutsigt?
  • Birgitta2

PS OBS! Lägg i diskmedlet EFTER du haft i vattnet. Annars skummar de otroligt mycket och det blir hopplöst att tvätta golvet.

• mimmi 1

jag rekomenderar inte svabb på parkettgolv... ta hellre en sån där bred platt viledamopp.. spreja bara microfiberduken med diskmedelsvatten....eller svag såpa-citron.vatten...
    jag tycker åxå att det låter lite konstigt om dina nylagda golv redan är så smutsiga?? parkett i sej är ju lite smutsavvisande, och ska bli rena enbart med dammsugning....

• skorpionen80

Det finns speciella medel för parkettgolv. Vi brukar använda det när det blir fläckar på golvet, funkar superbra!

Svar på tråden Hur får man rent pakett golv?