• soft67

17-åring alltid framför datorn

Min mans son som är 17 år är alltid hemma och sitter vid datorn nästan hela tiden. Han spelar dataspel (wow), chattar, kollar film, läser så det är ju bättre än förut då han bara spelade wow.
    Men det kan ju inte vara bra att vara så ensidig. Han går till skolan och trivs med kompisar där. Men han träffar dem ytterst sällan. Ett tag tränade han 5ggr/veckan men det var under några månader. Ett kort tag träffade han sina klasskompisar. Jag och min man tycker att han är gladare när han tränar och/eller träffar kompisar men han själv och hans mamma anser inte det.
    Vi är orolig och min man försöker prata med honom, både ang. att han sitter framför datorn så mycket och att han pluggar för lite. Han klagar mest på lärare och tar inget eget ansvar. Och han tror att han ska komma in på KTH, någon datalinje med G i snitt.

Men vad gör man? Han är snart myndig och det är hans liv. Vi kan inte tvinga ut honom. Tror förstås att vi bara får acceptera. Men är det fler därute som är oroliga? Eller har några tips?

• Svar på tråden 17-åring alltid framför datorn
  • Gotlandstösen

stäng av datorn! hur svårt kan det vara

• Suri

Jag har en 17 åring som är likadan. Vi känner att så länge han är skötsam, sköter skolan, hjälper till när vi ber honom, är trevlig osv så kan vi inte säga åt honom att sluta. Det är hans liv, han får ta ansvar för det själv.
    Han flyttar ju hemifrån snart.
    Han har nästan alla sina kompisar on-line så han är ju inte osocial direkt, även om det känns så.

• Smulan87

LÅT han sitta vid datorn, sålänge han itne får IG och skite ri skolan så är de hans egett liv han spelar på, inte ert.

BF 11Juni 2009
  • soft67

Att stänga av datorn är inget alternativ. Det skapar bara ännu mer dålig stämning och dessutom tycker jag han är för stor för att "styra" på det sättet. Stänga av datorn kan man väl göra upp till kanske 15 år eller nåt.
    Mm ok, ja han har iofs några IG så alldeles bra sköter han inte skolan.

• Smulan87

säg åt onom snällt att han måste sköta sina IG så det iag blir G, och JA endel ämnen har man svårare med, men då borde ni hjälpa honom och inte bli arg på hnom, så sätt er ner och kolla vad det är som han inte fixar, och försök att hjälpa honom, det är ju för hans egtet bästa.

soft67 skrev 2009-01-28 12:34:59 följande:
    Att stänga av datorn är inget alternativ. Det skapar bara ännu mer dålig stämning och dessutom tycker jag han är för stor för att "styra" på det sättet. Stänga av datorn kan man väl göra upp till kanske 15 år eller nåt. Mm ok, ja han har iofs några IG så alldeles bra sköter han inte skolan.
    BF 11Juni 2009
  • Veliga Mamman

Min 17-åring sitter också mycket framför datorn och har många kompisar online men så länge han sköter skolan, läxor mm och är trevlig så får han sitta.

Däremot accepterar vi inte att man sitter vid datorn halva natten och sen ska sova hela dagen, vi äter alltid frukost tillsammans på helger och när alla lediga och det senast 10 vilket jag inte anser är speciellt tidigt. Vill man vara uppe halva natten så ok bara man är uppe i tid till frukost

• Bevabus

Ha! Den personen du just beskrev är Jag Bara i kvinnlig form och ett år äldre Tro mig, han kommer inte att dö av den livsformen. Han kommer att mogna en dag precis som jag och börjar göra nåt utav livet. Just nu så är det skönaste att bara chilla, så låt honom göra det Han ska inte känna sig tvingad att umgås med sina vänner, för i hans värld så GÖR han redan det! Att snacka på msn är en stor del i att hålla kontakten med vännerna idag.

• soft67

Jo jag hoppas han mognar, för hans skull. Inte för min. Och jag vet ju att man håller kontakt med vänner på msn och andra ställen. Själv håller jag kontakt med mina syskonbarn (20,22 och 27 år) på facebook.
    Som sagt, när man ser att glädjen inte riktigt finns där blir man orolig. Men det är hans liv och man får acceptera hans val i livet (förutom kanske skolan då :) där får han skärpa till sig så det iaf inte blir IG).

Tack för era svar!

• Saga74

Hej!

Jag har en fråga NÄR är det passande för en 17 åring att gå å lägga sig? Ni som själva spelar och chattar med vänner ... när är det dags att hoppa i säng och framförallt HUR sliter ni er från datan? Är det OK att få sitta till 23 om man sen missar skolan dagen efter? Vill förstå ur tonåringar tänker *önsketänkande* men frågar man inte, får man inget veta!

• Bevabus

saga74 - 22:00, om man lägger sig senare så är man trött dagen efter. Vi tonåringar behöver mycket sömn

• Saga74

*haha* det ska jag tala om för min tonåring att en annan tonåring sagt det TACK!

• Bevabus
    Saga74 skrev 2009-02-05 12:38:11 följande:
    *haha* det ska jag tala om för min tonåring att en annan tonåring sagt det TACK!
Svar på tråden 17-åring alltid framför datorn