17-åring alltid framför datorn
Min mans son som är 17 år är alltid hemma och sitter vid datorn nästan hela tiden. Han spelar dataspel (wow), chattar, kollar film, läser så det är ju bättre än förut då han bara spelade wow.
Men det kan ju inte vara bra att vara så ensidig. Han går till skolan och trivs med kompisar där. Men han träffar dem ytterst sällan. Ett tag tränade han 5ggr/veckan men det var under några månader. Ett kort tag träffade han sina klasskompisar. Jag och min man tycker att han är gladare när han tränar och/eller träffar kompisar men han själv och hans mamma anser inte det.
Vi är orolig och min man försöker prata med honom, både ang. att han sitter framför datorn så mycket och att han pluggar för lite. Han klagar mest på lärare och tar inget eget ansvar. Och han tror att han ska komma in på KTH, någon datalinje med G i snitt.
Men vad gör man? Han är snart myndig och det är hans liv. Vi kan inte tvinga ut honom. Tror förstås att vi bara får acceptera. Men är det fler därute som är oroliga? Eller har några tips?