Pion fråga!?
Våra två pion buskar de växer men det kommer aldrig nå blommor på det=( Varför?? Är det någon som kan svara på varför de inte blommar?? Nå tips vad man kan göra för å få de blomma??
Våra två pion buskar de växer men det kommer aldrig nå blommor på det=( Varför?? Är det någon som kan svara på varför de inte blommar?? Nå tips vad man kan göra för å få de blomma??
Hur länge har ni haft dem? Om man flyttat pioner eller nyligen grävt ner dem så kan det dröja 3 år innan de blommar.
Hmm kollade runt lite på olika sidor.
Googla på pioner så hittar du säkert fler länkar men här är ett par:
http://odla.nu/artiklar/pioner.shtml
http://www.paeoneksperten.dk/oscommerce/catalog/treatment.php?language=se
Antagligen står dom för djupt planterade vilket är den den vanligaste orsaken till att dom blommar dåligt. Prova att gräva upp och plantera dom så att den står med rothalsen alldeles i jordytan.
Står de optimalt, gödslar du dem?
Optimalt:
De trivs i halvskugga. I en mycket luckrad, näringsrik och gärna kalkrik jord. Man bör täcka plantan de första vintrarna. Gödsla varje år med algomin och träaska. Arbeta ner det i jorden.
Flytta dem till halvskugga och se till att de inte hamnar för djupt i jorden. Pionen blommar även i sol men blomningen blir kortvarig, och det är ju trist.
Som ALJO skrev tidigare så är den vanligaste orsaken, om pioner inte blommar, att de är för djupt planterade.
När man köper en pion kan det ta flera år före den börjar blomma men om dina pioner annars växer och mår bra så står de antagligen för djupt. Jag brukar räkna med att pioner börjar blomma då det växer ca 4 stjälkar från roten.
Ofta så sjunker jorden i en nyanlagd rabatt och om man då fyller på mera jord så hamnar pionerna lätt för djupt. Jag grundar med kompost i marken då jag anlägger mina rabatter och höjer upp rabatterna ordentligt(ca 15-20 cm) så att rabatten fortfarande är ovanför marknivån efter att jorden har sjunkit ihop lite.
Pioner så ska helst gödslas med kompost, inte kväverik konstgödsel, men jag har inte gödslat min pionrabatt på 5 år och pionerna blommar och trivs ännu.
Pioner trivs bättre i lerjord än i torvjord och helst så vill de stå orörda i många år men jag tycker det låter som om du ska försöka gräva upp dina pioner och plantera dem på nytt lite grundare. Lycka till