• Maria222

Nollas SGI vid vårdnadsbidrag?

Vi har tänkt att sambon ska vara hemma med sonen med vårdnadsbidrag, men jag undrar om hans SGI då kommer att nollas eller räknas vårdnadsbidrag som 2full sysselsättning" enligt fsk? Sonen kommer vara 2 år när sambon ska vara hemma.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Nollas SGI vid vårdnadsbidrag?
  • jeaxx77

SGI nollas är jag nästan säker på.

• strojes

som jag fattat det så räknas vårdnadsbidraget som full sysselsättning. men hur det funkar om den som har bidraget blir sjuk vet jag inte för jag tror inte att den föräldern kan sjukanmäla sig och få sjukersättning eftersom den redan har "inkomst" i och med vårdnadsbidraget.

• mistryrose

Jag undrade samma sak och kontaktade FK angående detta. Om det inte är något glapp mellan tidigare sysselsättning och vårdnadsbidragstiden så ligger SGI:n vilande. Arbetar men deltid under tiden med VB sänks SGI:n och räknas ut efter deltidsarbetet. Lycka till!

• Skumboll

Så vitt jag vet så behåller man sin sgi under den tid man har vårdnadsbidrag.

• mistryrose

Nej om den som har bidraget blir sjuk får den inga pengar eftersom SGIn är vilande. Det gäller att inte bli sjuk då .

• Maria222
    mistryrose skrev 2009-01-28 14:50:15 följande:
    Nej om den som har bidraget blir sjuk får den inga pengar eftersom SGIn är vilande. Det gäller att inte bli sjuk då .
    Ok, vi har tänkt att göra på detta vis. Den 1 mars börjar jag att jobba och vi har inte fått förskoleplats så då kommer vi lösa barnomsorgen privat med hjälp av mor och farföräldrar, sen tänkte vi att sambon ska vara hemma en månad i juni innan semestern. Men då är det alltså så att om sambon blir sjuk i juni så kan han inte sjukskriva sig i och med att SGI är vilande, men om han blir sjuk i juli så får han sjukpenning grundat på den SGI han hade innan han tig ut vårdnadsbidrag?
    Mamma till Kevin född 0706.
Svar på tråden Nollas SGI vid vårdnadsbidrag?