• myran82

Hur ofta tvättar ni era (dun)täcken?

Lite nyfiken på hur ofta ni tvättar era duntäcken/vanliga täcken?

Här brukar det bli ca 4 gånger om året, iband oftare.

Anledningen till att jag undrar är att jag hörde att det är för ofta för ett duntäcke. Vad tror nu?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era (dun)täcken?
  • Balehead

Jag har nog aldrig tvättat ett täcke om det inte råkat ut för en olycka (barnkiss eller kräks). Vi brukar bara hänga ut dem på vädring när vi renbäddar.

• Marma

Tvätta täcken??? Har nog aldrig hänt här..förutom ungarnas då....

• Tös

Vädrar bara, tvättar aldrig. Fick lärdom om det när vi köpte täcket..skulle vi mot förmodan tvätta det (om olycka hände) så skall specialtvättmedel användas. Man förstör fettet i fjädrana om jag inte minns fel.

• myran82

Tös:

Då kanske jag ska sluta & tvätta de så ofta, men känns liksom inte fräsch med tanke på att man sover med dom varje natt & svettas kankse & så.

• Tös
    myran82 skrev 2009-01-28 15:03:22 följande:
    Tös:Då kanske jag ska sluta & tvätta de så ofta, men känns liksom inte fräsch med tanke på att man sover med dom varje natt & svettas kankse & så.
    Det gör du ju så klart som du vill. Jag vet bara att jag inte skulle vilja tvätta sönder mitt dyra täcke. Så mkt pengar har jag inte så jag kan byta när det är sönder.
  • Evangeline72

Aldrig. Men om en olycka skulle hända så skulle jag givetvis göra det. Det har det dock inte gjort. Jag vädrar dem då och då

• Jennnyn

Ytterst sällan. Endast ett par ggr under alla år vi haft våra täcken. Däremot hängs dem på vädring då och då. Man ska inte tvätta duntäcken i onödan har jag hört...

• Trojan Rudeboy

Tvätta så sällan som möjligt och om du måste tvätta så använd tvålflingor, vanligt tvättmedel är för starkt och förstör dunet. Engmo Dun har ett bra duntvätt...

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era (dun)täcken?