• bananna

Och så en bajsfråga - helt plötsligt annan konsistens och luktar illa (3 mån)

Min son blir snart 3 månader. Hans bajs har alltid varit väldigt löst, och han bajsar ungefär en gång varannan dag. Helt plötsligt har hans bajs fått helt annan konsistens, det är liksom segt (inte rinnigt) och dessutom luktar det illa. Även pruttarna luktar illa, och de gjorde de inte förut. Det har varit såhär ett par dagar nu, vad tror ni det kan bero på?

• Svar på tråden Och så en bajsfråga - helt plötsligt annan konsistens och luktar illa (3 mån)
  • lia76

Är han förkyld?
    Har du ätit något utöver det vanliga?

Kan ändra sej mycket.
    Och speciellt efter 3 månader då tarmsystemet fungerar som det ska

• EllieMay

Har du börjat ge din son någon anna mat?
    Första månaderna är ju oftast bajset gult och krämigt,
    efter ett tag börjar ju avföingen förändra karaktär och ja...bajs och pruttar luktar väl aldrig gott precis

• bananna

Glömde skriva att jag helammar, och han har inte fått något annat att äta. Dock gav vi minifom tidigare, vilket vi nu slutat med. Kanske kan det påverka?

Förkyld har han varit, men det börjar gå över nu. Tror inte jag ätit något konstigt, dock är jag förkyld nu, kan det påverka kanske?

• EllieMay

När barn blir förkylda brukar deras avföring även påverkas, diareer är inte helt ovanligt. Det du skall hålla koll på är om diareeran eller diaree liknande fortsätter, samt om blod synes i avföringen. Oftast brukar diareerna hålla på några dagar.
    Hur mår lillen annars?
    Vad man skall tänka på är att barn som ammas oftast har lösare avföring än dem som börjar dricka välling, ju fastare mat barnet får ju fastare avföring så att säga.

Håll koll på hur han mår, kolla tempen osv, fortsätter det tycker jag du skall kontakta bvc.

• bananna
    Svar på #4
    Tack för svar! Tycker att han verkar må bra i övrigt, har hållit koll på temp eftersom han varit förkyld. Men det verkar som att förkylningen börjar avta nu. Han bajsar alltså inte lösare än vanligt nu, tvärtom mycket fastare. Och han ammas bara.
  • asa1018

Det är inte tänder som är på gång?, vår som får annorlunda avföring så fort det är tid för nya gaddar, luktar fruktansvärt surt!

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ BF 090518 ☆° ★
  • bananna
    Svar på #6
    Oj, redan? Kan det vara möjligt med tänder på G? (Han blir tre månader om en vecka, och är faktisk ganska gnällig..) Idag var dock bajset precis som det brukar igen.
  • SandraWiggo

Min son är 3,5 mån och har illaluktande avföring, men det är ingen fara. Har även varierande avföring. Jag helammar också. Men dom påverkas av det vi äter. Så länge ni mår bra är det ingen fara. Men hör med BVC om du är orolig.

Kram

• asa1018

Ja, visst kan det va tänder. Finns ju de som föds med tänder till och med

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ BF 090518 ☆° ★
  • EllieMay

well tänder kan barn få tidigt, när min son var tre månader hade han redan fem tänder, så det är fullkommligt möjligt att tänderna är på G. När tänderna är på G brukar barn kunna få feber, konstig avföring, gnälliga och dräggliga, självklart varierar det men dessa symtom stämde gott in på min son. han hade alla sina riktiga tänder innan ett års dagen, så jag första året handlade enbart om tänder, feber och avföring

• Maxieboy

Låter som tandbajs om du frågar mig!

• ev127

Åh jag är precis i samma situation nu. Min sson är 3,5 månad gamal nu. Men precis som din son bajsade han en gång varannan dag, men för två veckor sedan fick han diarre och sen dess gör han nu 2-4 bajs om dagen och dem luktar riktigt illa! Det är ganska mycket slem i den. Han har en liten förkylning num på akuten, som vi åkte till efter en veckas diarré, sa att han är frisk. Vi har oxå slutat med minifom. Kom du underfund med vad det var som gjorde att bajset lukta?

Svar på tråden Och så en bajsfråga - helt plötsligt annan konsistens och luktar illa (3 mån)