Anknytning och terapi. Holding. VARNING! Snälla läs!
Hej, på sidan om adoption, underrubrik 'hemma igen' hittade jag en tråd om sk Holding, en terapiform som används av mindre nogräknande terapeutr. Jag svarade det inlägget där men jag blev så rädd att andra kanske också funderar på holding att jag lägger inlägget här också.
Holding:
(kopierat från www.vof.se, vetenskap och folkbildning)
En kontroversiell rörelse som hävdar att man kan hjälpa autistiska barn att bli mera utåtriktade och adoptivbarn att få en bättre relation till sina nya föräldrar genom holding therapy. Denna teknik går ut på att en terapeut eller förälder håller fast det barn som skall behandlas i ett brottargrepp tills barnet slutar streta emot och tar ögonkontakt. Holding therapys läroskrift är Holding Time av Martha Welch (1989). De flesta barnpsykologer menar att holding therapy är en brutal kränkning som aldrig kan skapa någon tillit hos ett barn.
Hej,
snälla ni som funderar på att använda er av sk holding. Innan ni gör det ta reda på mer fakta och granska kritiskt alla som talar för respektive emot det. Lita inte bara på en källa utan fråga runt, läs literatur, sök på nätet! Ring tex. er adoptionsbyrå och be dem rekomendera psykoterapeuter.
Holding (en del av viss attachment therapy) har funnits i många år och är en extremt kontroversiell metod - det finns inga vetenskapliga studier som visar att metoden fungerar - men det finns många belägg för att den är skadlig. Många barn som utsatts för holding pratar om 'tortyr' och hur de inte längre hyser förtroende eller kärlek för sina föräldrar.
De flesta psykolger idag klassificerar holding som barnmisshandel och holding är INTE en accepterad del av psykoterapin. Innan ni provar holding bör ni veta att det inte är förenligt med lagen (förbud mot aga) och att ingen adoptionsbyrå/hemutredning i Sverige skulle ha gett er rätt att adoptera om de visste att ni skulle utsätta barnet för holding.
Tänk på att barn som har anknytningsproblem har det pga vad de tidigare råkat ut för. Att då tro att med våld och tvång få dem att knyta an är ack så felaktigt tänkt. Det enda de gör är att de lär sig att det inte lönar sig att streta emot och att det enda som hjälper är att anpassa sig. Ni som pratra om att barnet blivit bättre - det är ju bara på utsidan - vad barnet känner inombords vet ni ingenting om.
Snälla läs gärna länkarna nedan innan ni agerar och snälla lita inte bara på en psykoterapeut, prata med flera och få flera synpunkter.
Tänk kritiskt!
Ni som ägnar er åt holding gör det säkert i tron att ni gör det för barnets bästa men SNÄLLA ta reda på mer fakta innan ni skadar ert barn.
www.vof.se/folkvett/20051internationella-noti...
www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/at...
www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp&d=...
www.naturalfamilyonline.com/5-ap/312-holding-...
www.researchautism.net/interventionitem.ikml..
www.kidscomefirst.info/
www.childrenintherapy.org/essays/overview.htm...
en.wikipedia.org/wiki/Attachment_therapy
www.healthwatcher.net/Quackerywatch/Attachmen.../