• sparv

Utbildad nagelteknolog?

Hejsan jag är en tjej som funderar på att utbilda mig till nagelteknolog. Jag har jobb och mina arbetstider är 10-19 och varannan helg. Vet inte om jag ska ta ledigt om det finns snabbkurser att gå. Sökte på sltavista och hittade en utbildning som hölls på kvällar från kl 18 och varje helg i två och en halv månad. Men vet inte hur jag ska göra då jag jobbar till sju och bor i södertälje och måste pendla till Sthlm där jag vill gå utbildningen.

Vet ni några utbildningar? hur gjorde ni om ni hade jobb? Vad kostade det? Och hur lång tid tog utbildningen?

Snälla nån som vill berätta...vet inte vart jag ska vända mig då jag inte hittar nån vidare info på internet!

• Svar på tråden Utbildad nagelteknolog?
  • mammutten81

Jag var också inne på det ett tag, men jag hittade bara utbildningar i norrköping, stockholm och göteborg!

Snacka om kasst alltså!

Den i göteborg var en intensiv på en månad eller 3 veckor om jag minns rätt, men du får söka på.

• mammutten81

Här kommer några webbsidor du kan gå in och kolla på, som har kurser bland annat!

www.biosculpture.nu/

www.nagelteknolog.se/html/utbildning.html

Här är lite info från arbetsförmedlingen , men det är inte som nagelteknolog, men en väg till att bli manykirist.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Utbildning

Manikyr ingår i utbildningen Hudvård, som finns inom Kvalificerad yrkesutbildning (KY) på eftergymnasial nivå. Utbildningen omfattar 80 poäng (2 år) och finns i Stockholm och Landskrona. För antagning krävs grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet.

Utbildning i manikyr ingår även i utbildningar till hudterapeut på privata skolor. I privata institut finns utbildning till manikyrist/nagelterapeut. Oftast får du själv betala studierna. Kontrollera att den utbildning du är intresserad av är så omfattande att den ger tillräckliga yrkeskunskaper. För att få hjälp att bedöma utbildningen kan du vända dig till Svenska Estetikers Yrkesförbund. Se under rubriken Mer info!

Förutom utbildning krävs praktik innan du fullt ut kan arbeta som manikyrist/nagelterapeut. Du behöver öva upp din skicklighet, också för att den behandling och skönhetsvård du utför inte ska ta för lång tid.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och här kommer en användbar länk till de flesta skolor för nagelteknologer i Gbg och Sthlm.

www.stylesearch.se/karriar/edu.aspx

• mammutten81

Och angående ledigheten, hör med facket om du kan få ledigt enligt studieledighetslagen!
    Ansökan om ledighet fö studier ska göras två månader i förväg ( innan utbildningen börjar)

• sparv

Tack för infon!! Perfekt!!! tack!!

Svar på tråden Utbildad nagelteknolog?