• 1982

Någon som har plastfastad?

Min man och jag vill snart påbörja ett husbygge. Vi har dock inte fått bygglov än och det är det vi väntar på. Kommunen vill ha trähus men vi är ute efter ett underhållsfritt hus och vill helst ha puts. Får vi inte igenom det har vi funderat på plastfasad. Någon som har erfarenehet om det? Vet ni vad det kostar? Är det snyggt?

• Svar på tråden Någon som har plastfastad?
  • Motljus

De plastfasader jag sett har varit extremt fula. Men ja, smaken är som baken.

• Joonas

En väninna till mig hade plastfasad på sitt hus när de köpte det. Det skulle likna träfasad och det gjorde det väl till viss del, men även plast bleks av sol o vind. De drog ner allt och byggde trä i stället...

• 1982

Vet du om plastfasaden var gammal? Jag vet att det på senare år har kommit plastfasad som ser mer ut som trä. Givetvis är det snyggast med trä. Men det är helt uteslutet för oss att bygga ett trähus, vi ska bygga i sten. Putsad fasad är det vi tänkt oss, vilket jag tycker är jättesnyggt. Men vår kommun vill ej ha detta på landet... Att sätta träfasad på ett stenhus känns inte rätt...

• Sar

Plast känns spontant som ett riktigt skitmaterial. Det åldras och kommer det fukt bakom så kommer det inte ut igen.

Jag skulle hellre gå på trä än plast vilken dag som helst.
    Vad är anledningen till att ni bygger i sten? Måste ni ändå sätta på en annan fasad så hade det ju varit bättre att bygga i trä direkt. Tegel?! /Sar (www.hvilaro.blogspot.com)

Svar på tråden Någon som har plastfastad?